Санкционный список european union

Обновлено: 02.07.2024

Говоря о столь актуальной на сегодняшний день теме, как санкции, прежде всего, представляется логичным дать определение международно-правовых санкций. Итак, санкции – это односторонние или коллективные принудительные меры, применяемые международными организациями или государствами (государствами, как правило, в порядке самопомощи) к государству, нарушившему нормы международного права. При этом важно также понимать, что в международном праве (МП) под санкциями понимаются санкции, вводимые Советом Безопасности ООН.[1] Санкции такого рода считаются полностью легитимными и вводимыми в строгом соответствии с современным МП. Поскольку все без исключения решения СБ ООН носят характер jus congens (юридически обязывающий характер), т.е. обязательны для исполнения , то то же самое относится и к санкциям Совета Безопасности. Согласно Уставу ООН, различают среди прочих санкций т.н. «принудительные меры» (военное принуждение), экономические санкции, в том числе кредитные. Тем не менее, сегодня зачастую санкции вводятся и отдельными государствами в отношении других государств, имеют место персональные санкции. Государства называют это также «санкциями» по терминологии ООН, хотя по сути их следует называть ограничительными мерами.

Евросоюз также прибегает к практике введения международных санкций. В праве ЕС эти санкции называются «ограничительными мерами».[2] Существуют два варианта осуществления санкционной политики Брюсселя. Евросоюз вводит ограничительные меры либо исходя из резолюций СБ ООН, либо по своей собственной инициативе, если по его мнению, какое-либо государство нарушает международное право, права и свободы человека или другие ценности, лежащие в основе политики Европейского Союза. В первом случае понятна юридическая обоснованность – исполнение резолюций Совета безопасности носит юридически обязывающих характер и в полной мере соответствует духу международного права. Во втором случае, согласно европейским документам, правовой основой для введения ограничительных мер является решение Совета ЕС об определении позиции Союза, которое принимается в рамках ОВПБ. Далее следует, что в случае, если такое решение предусматривает приостановление или прекращение экономических отношений с третьим государством (нарушителем), то Совет на этой основе принимает иной юридически обязывающий документ, которые подробно фиксирует соответствующие права, обязанности и запреты для государств-членов, граждан ЕС и других субъектов.

ee11e96ff18f4bfe45dedcab2deb8fa1.jpg

Данный документ, носящий детализирующий характер, как правило, принимается в форме регламента ЕС. Это означает, что регламент имеет прямое действие на всей территории ЕС, для всех лиц, проживающих или находящихся на территории Евросоюза. В аналогичном порядке ограничительные меры вводятся против физических или юридических лиц, групп или негосударственных образований.

Если решение о введении ограничительных мер принято Советом ЕС, оно подлежит опубликованию в Официальном журнале Европейского союза (Official Journal of the European Union). Совет ЕС также обязан уведомить Европейский парламент о принятом решении. Также органы ЕС направляют официальное уведомление физическому или юридическому лицу о принятых в отношении него ограничительных мер.

Таким образом, ЕС юридически обосновывает легитимность и полноправность своей санкционной политики, права введения санкций в отношении третьих стран, как во исполнении резолюций СБ, так и по собственной инициативе. Конечно, встает вопрос и все же могут существовать некие сомнения относительно законности введения санкций по собственной инициативе. Формально правовая основа у ЕС для этого есть, подкрепленная соответствующими документами. С другой стороны, каждая страна имеет право вести суверенную внешнюю политику, отвечающую ее интересам, в том числе прибегая к определенным рестрикциям. Тем более ЕС называет это не санкциями, а ограничительными мерами, тем самым как бы немного дистанцируясь и проводя различие между санкциями ООН и своими.

Объектами европейских санкций могут быть как государства, так и отдельные их граждане, физические лица и объединения. Так, в разделе «ограничительные меры» ДФЕС говорится об «ограничительных мерах против физических и юридических лиц, групп или негосударственных образований». На практике европейские санкции против третьих государств обычно заключаются в замораживании, приостановлении или разрыве экономических отношений с государством-нарушителем, либо в введении эмбарго на поставки с территории ЕС военной техники, а также определенных видов товаров и услуг (нефть, газ, детали и комплектующие).[3] Санкции против физических, юридических лиц, групп и негосударственных образований могут состоять в замораживании их счетов и других активов на территории ЕС (например, в отношении субъектов террористической деятельности). В отношении должностных лиц (включая глав государств) может вводиться и такая мера, как запрет въезда на территорию ЕС.

Такую картину мы можем наблюдать в ситуации с антироссийскими санкциями ЕС. Значительно заморожены экономические отношения, падает товарооборот России и Германии, России и Франции, России с другими ключевыми европейскими странами, рушатся различные инновационные и иные проекты, введено эмбарго на экспорт и импорт определенной группы товаров. На политическом уровне ведется антироссийская кампания с целью выставить Россию изгоем и агрессором, притесняются СМИ (это не является официальными санкциями, но работает в этом же направлении).[4] Определенным российским должностным лицам запрещен въезд на территорию ЕС. Схожая картина с Белоруссией, однако недавно санкции ЕС в отношении этой страны были смягчены. Санкции против Минска были введены в 2006 году по той же схеме: сначала экономические санкции, а затем визовые ограничения и ограничения на въезд для белорусских государственных лиц и самого президента Лукашенко. Поводом стали нечестные по мнению Запада президентские выборы, нарушения прав человека и т.д. В течение десятилетнего периода санкции несколько видоизменялись, то слабели, но вновь вводились. В октябре 2015 года, после освобождения Минском ряда заключенных и проведения президентских выборов в стране, ЕС решил значительно ослабить санкционный режим, продлив санкции на четыре месяца и одновременно приостановив их действие против всех фигурантов списка, кроме четырех человек, которых он считает лично ответственными за исчезновение людей. Санкции временно прекратили действовать и в отношении президента Белоруссии. Однако эмбарго на поставки вооружений Евросоюз оставил в силе.

Другой пример – Иран (пример не про санкции, связанные с ядерной программой страны). Правовой основой для введения в апреле 2011 г. санкций ЕС против Ирана послужило Решение Совета ЕС об ограничительных мерах против некоторых лиц и образований ввиду ситуации в Иране, детализированное Регламентом ЕС. В нем говорилось об ограничительных мерах против некоторых лиц и образований. Поводом вновь стало нарушение прав и свобод человека в Иране, нарушение свободы политической оппозиции. Под действие этих ограничительных мер, введенных сроком на один год с возможностью продления (запрет въезда и замораживание активов в ЕС), подпадают сотрудники полиции и других правоохранительных органов Республики Иран, которые, по мнению Совета ЕС, несут ответственность за «тяжкие нарушения прав человека» в ходе проведения насильственных действий против представителей оппозиции в этой стране.

Отдельно следует заметить, что согласно официальным европейским документам, физические и юридические лица, ставшие объектом санкций ЕС, вправе обжаловать соответствующие решения Совета ЕС в Суде ЕС.[5] В случае, если объектом санкций выступает непосредственно государство (третья страна), то их оспаривание в Суде ЕС не допускается.

В заключении хотелось бы отметить, что на сегодняшний день действуют 38 режимов европейских ограничительных мер, в рамках которых под европейскими ограничениями находятся тысячи юридических и финансовых лиц. Несмотря на это, ЕС все же старается прибегать к ограничительным мерам в крайних случаях, а в приоритет ставит меры дипломатического воздействия. Хотя на практике, конечно, ситуации крайне рознятся, и в определенных случаях мы можем наблюдать не реальное стремление ЕС решить проблему дипломатическим путем, а лишь следование в фарватере США по жесткой санкционной политике, что зачастую противоречит интересам самого Евросоюза.

[4] . А.В.Пронин.О правовой природе санкций ЕС в отношении РФ // Историческая и социально-образовательная мысль. 2014. №2 (24). с. 33—36.

In order to access the FSF paltform you need to have an "EU Login" account.
Please follow the instructions provided on the EU Login page displayed when you click on the above link.

The correct application of financial sanctions is crucial in order to meet the objectives of the Common Foreign and Security Policy and especially to help prevent the financing of terrorism. The application of financial sanctions constitutes an obligation for both the public and private sector. In this regard, the EU assigns particular responsibility to credit and financial institutions, since they are involved in the bulk of financial transfers and transactions affected by the relevant Regulations.

In order to facilitate the application of financial sanctions, the European Banking Federation, the European Savings Banks Group, the European Association of Co-operative Banks and the European Association of Public Banks ("the EU Credit Sector Federations") and the Commission recognised the need for an EU consolidated list of persons, groups and entities subject to CFSP related financial sanctions. It was therefore agreed that the Credit Sector Federations would set up a database containing the consolidated list for the Commission, which would host and maintain the database and keep it up-to-date. This database was developed first and foremost to assist the members of the EU Credit Sector Federations in their compliance with financial sanctions.

Disclaimer: While every effort is made to ensure that the database and the consolidated list correctly reproduce all relevant data of the officially adopted texts published in the Official Journal of the European Union, neither the Commission nor the EU credit sector federations accepts any liability for possible omissions of relevant data or mistakes, and for any use made of the database or of the consolidated list. Only the information published in the Official Journal of the EU is deemed authentic.

An essential tool through which the EU can intervene where necessary to prevent conflict or respond to emerging or current crises.


Have your say on how to shape the EU response to unlawful foreign extra-territorial measures

The public consultation runs until 4 November 2021.

Introduction

Restrictive measures (sanctions) are an essential tool in the EU’s common foreign and security policy (CFSP), through which the EU can intervene where necessary to prevent conflict or respond to emerging or current crises. In spite of their colloquial name ‘sanctions’, EU restrictive measures are not punitive. They are intended to bring about a change in policy or activity by targeting non-EU countries, as well as entities and individuals, responsible for the malign behaviour at stake.

The EU has over forty different sanctions regimes in place. Some are mandated by the United Nations Security Council, whereas others are adopted autonomously by the EU.

Decisions on the adoption, renewal, or lifting of sanctions regimes are taken by the Council of the European Union, on the basis of proposals from the High Representative of the Union for Foreign Affairs and Security Policy. The European Commission, together with the High Representative, give effect to these decisions into EU law through joint proposals for Council regulations, also adopted by the Council. In addition, in its role as guardian of the treaties the Commission has an essential role in overseeing sanctions implementation by Member States.

Objectives

The EU applies sanctions to implement UN Security Council Resolutions or to further the objectives of the CFSP, namely

  • promoting international peace and security
  • supporting democracy, the rule of law and human rights and
  • defending the principles of international law

Types of measures

EU sanctions may target governments of non-EU countries, as well as companies, groups, organisations, or individuals through the following measures

  • arms embargoes
  • restrictions on admission (travel bans)
  • asset freezes
  • other economic measures such as restrictions on imports and exports

EU sanctions are carefully targeted, and designed to be proportionate to the objectives they seek to achieve. As such, they are aimed at those responsible for the policies or actions the EU wants to influence, while reducing as much as possible any unintended consequences.

Where do EU sanctions apply?

While EU sanctions inherently have an effect in non-EU countries, as they are a foreign policy tool, the measures apply only within EU jurisdiction. In other words, the obligations they impose are binding on EU nationals or persons located in the EU or doing business here.

The task of conducting investigations into potential non-compliance cases falls to the Member States and their national competent authorities. Member States must have in place effective, proportionate and dissuasive penalties, and enforce them when EU sanctions are breached.

The role of the European Commission

The Directorate-General for Financial Stability, Financial Services and Capital Markets Union (DG FISMA) prepares proposals for Regulations on sanctions for adoption by the Council of the European Union, and represents the European Commission in sanctions-related discussions with Member States at the Council Working Party of Foreign Relations Counsellors. DG FISMA is also responsible for transposing into EU law certain United Nations sanctions.

DG FISMA is also in charge of monitoring, on behalf of the European Commission, the implementation and enforcement of EU sanctions across Member States. DG FISMA is increasingly supporting Member States in their efforts to apply sanctions, by answering questions of interpretation raised by national competent authorities, as well as economic and humanitarian operators.

DG FISMA is dedicating increasing efforts to strengthening the application of EU sanctions even further, and to enhancing the resilience of the EU to extra-territorial sanctions adopted by third countries. This is reflected in the mission letter of Commissioner Mairead McGuinness and in the Commission’s Work Programme 2020, as part of the financial sovereignty initiative (see also the EU Blocking Statute).

EU sanctions map

The EU sanctions map provides comprehensive details of all EU sanctions regimes and their corresponding legal acts, including those regimes adopted by the UN Security Council and transposed at EU level.

EU sanctions tool

The EU sanctions tool aims to help EU companies in determining whether EU sanctions apply to their exports, imports and business with Iran. By providing an easy-to-use compliance assessment, the tool is designed as a first point of reference for EU companies at an early stage of their business engagement in Iran.

EU-level contact point for humanitarian aid

The EU-level contact point for humanitarian aid in environments subject to EU sanctions is a dedicated channel aimed at providing practical information to humanitarian operators on requesting humanitarian derogations under EU sanctions. By helping to identify the relevant competent authorities of the Member States concerned and providing preliminary replies to general queries relating to requests for humanitarian derogations, the contact point aims to facilitate the task of humanitarian operators acting in sanctioned environments in the context of the COVID-19 pandemic and to provide practical support to comply with EU sanctions.

Due diligence helpdesk

The Due diligence helpdesk, also designed for EU SMEs interested in trade with Iran, provides tailor-made support by carrying out due diligence checks on EU sanctions compliance for specific business projects.

Financial sanctions: Consolidated list

The consolidated list of persons, groups and entities subject to EU financial sanctions, which DG FISMA manages and updates whenever necessary, reflects the officially adopted texts published in the Official Journal of the EU. You can also download a PDF version of the consolidated list of financial sanctions.

Guidance on the implementation of EU sanctions

  • Guidance note on the provision of humanitarian aid to fight the COVID-19 pandemic in certain environments subject to EU sanctions (Iran, Nicaragua, Syria, Venezuela)
    This guidance note has been replaced by the guidance note of 13 August 2021
  • Guidance note on the provision of humanitarian aid to fight the COVID-19 pandemic in certain environments subject to EU sanctions (Iran, Syria, Venezuela)
    This guidance note has been replaced by the guidance note of 13 August 2021
  • Guidance note on the provision of humanitarian aid to fight the COVID-19 pandemic in certain environments subject to EU sanctions (Syria)
    This guidance note has been replaced by the guidance note of 13 August 2021

EU blocking statute

The European Union’s blocking statute (Council Regulation (EC) No 2271/96) protects EU operators from the extra-territorial application of third country laws.

Restrictive measures or 'sanctions' are an essential tool of the EU's Common Foreign and Security Policy (CFSP). They are used by the EU as part of an integrated and comprehensive policy approach, involving political dialogue, complementary efforts and the use of other instruments at its disposal.

Key objectives when adopting sanctions
  • safeguarding EU's values, fundamental interests, and security
  • preserving peace
  • consolidating and supporting democracy, the rule of law, human rights and the principles of international law
  • preventing conflicts and strengthening international security

Sanctions seek to bring about a change in the policy or conduct of those targeted, with a view to promoting the objectives of the CFSP. They can target:

  • governments of non-EU countries because of their policies
  • entities (companies) providing the means to conduct the targeted policies
  • groups or organisations such as terrorist groups
  • individuals supporting the targeted policies, involved in terrorist activities etc.

They are developed in such a way as to minimise adverse consequences for those not responsible for the policies or actions leading to the adoption of sanctions. In particular, the EU works to minimise the effects on the local civilian population and on legitimate activities in or with the country concerned.

All restrictive measures adopted by the EU are fully compliant with obligations under international law, including those pertaining to human rights and fundamental freedoms.

EU sanctions map

The EU sanctions map provides a visual overview of sanctions adopted by the Council. This an initiative of the Estonian presidency of the Council.

Guidelines on restrictive measures

In 2004, the Political and Security Committee agreed on some basic principles on:

  • the use of sanctions
  • their implementation
  • how to measure and control their impact

These basic principles are included in the "guidelines on the implementation and evaluation of restrictive measures" first adopted by the Council in 2003 and reviewed and updated in 2005, 2009, 2012 and 2017.

EU Sanctions

HM Treasury’s Office of Financial Sanctions Implementation (OFSI) has published its 2020/2021 Annual Review. See previous post for the 2019/2020 review. The review talks about the changes to UK sanctions as a result of the UK leaving the EU. The Report says: At.


BIS settlement with VTA Telecom Corporation

The US Department of Commerce’s Bureau of Industry and Security (BIS) has agreed an administrative settlement of $1,869,372 with California-based company VTA Telecom Corporation (VTA), to resolve allegations that it committed 6 violations of the Export Administration.


Redress publishes UK human rights sanctions submission template

Redress, a UK-based NGO, has published a suggested template for the use of those who wish to make submissions to the UK Foreign, Commonwealth and Development Office (FCDO) suggesting designations under the Global Human Rights Sanctions Regulations 2020.

Читайте также: