Yomawari the long night collection обзор

Обновлено: 05.07.2024

Рецензия на Yomawari: Night Alone

Как гласит уже ставшая расхожей фраза, "ночь темна и полна ужасов". Эта цитата вполне применима и к крайне далекому от первоисточника этой ремарки японскому фольклору. Наверняка многие из вас в детстве читали жутковатые японские сказки о путниках, встречавших женщин без лица и крестьян со множеством глаз на ногах, умерших матерях, продолжавших кормить детей своим молоком, и мстительных женах, убитых супругами.

Кроме того, трудно найти человека, который вовсе не сталкивался с городскими легендами, хотя бы на уровне: "А вот одна знакомая знакомой знакомой девочки пошла ночью в парк, и больше ее никто не видел, даже трупа не нашли. А потом другая девочка пошла в тот же парк и что-то полупрозрачное начало ее душить".

Yomawari: Night Alone от Nippon Ichi Software, известной главным образом своими тактическими сериалами, вполне может сойти за японскую сказку, щедро приправленную городскими легендами. Игра и ее главная героиня существуют в рамках собственной логики, и потому задаваться вопросами, почему девочка ведет себя так, а не иначе ("Вот же дура!" или "А вот я бы на ее месте. "), бессмысленно. Почему у крестьянина множество глаз на икрах? Потому что. И именно таков мир Yomawari.


Но давайте по порядку (хотя начало игры тоже, пожалуй, абсурдно с точки зрения обычного человека). Девочка выгуливает свою собаку Поро. По пути она находит камушек и бросает его на проезжую часть. Поро бросается за ним, и его сбивает машина, а хозяйка остается в одиночестве с оборванным окровавленным поводком. По этому поводу она не слишком рефлексирует и идет домой, где ее ждет старшая сестра. Героиня не решается признаться ей в том, что случилось, и сестра отправляется на поиски якобы сбежавшего пса. Проходит час, другой, становится совсем темно, и младшая сестренка, не выдержав, отправляется на поиски старшей.

С этого момента начинается знакомство с городом. Ни одного человека (кроме сестры) вы здесь не увидите, но городок при этом оставляет впечатление живого, настоящего. В этом местечке нет места бетонным высоткам, и крыши у маленьких домов покрыты черепицей, при этом повсюду здесь дисциплинированно горят фонари, аккуратно оформлены клумбы и периодически встречаются подсвеченные автоматы по продаже напитков. Да, кому-то блуждания по довольно однотипному городку могут показаться унылыми, но тех, кто находит особую прелесть в этой стороне японской жизни, равнодушным игра не оставит.


А кто бродит по улицам, если людей вокруг словно не осталось? Конечно же, призраки, различные потусторонние существа – одним словом, ёкаи. Как-то мне довелось назвать мультфильм Такахаты "Пом Поко" энциклопедией японского фольклора; Yomawari на такое звание, конечно, не претендует, но зато прекрасно демонстрирует, сколь разнообразны и не похожи друг на друга могут быть придуманные японцами монстры, готовые, смачно чавкая, сожрать героиню.


Карта по началу кажется жутко неудобной, но со временем к ней можно приноровиться.

Интересно, что типичных ёкаев, разных там капп и кицуне, здесь нет вовсе. Большинство местных монстров созданы скорее "по мотивам", а то и вовсе эксплуатируют (в качестве отсылки?) знакомые по поп-культуре образы вроде мертвой девушки, выглядящей в точности, чуть ли не до деталей, как Садако из "Рингу". Какие-то образы заставляют вспомнить "Принцессу Мононоке" и "Унесенных призраками" Хаяо Миядзаки, другие – что-то вроде куда более малоизвестное типа "Страшные истории из школы: пришла Ханако". Рисованные уродцы соседствуют здесь с похожими на роботов существами, что-то аморфное с насекомоподобным и так далее.


Более того, Yomawari словно нарочно вызывает ассоциации со многими именитыми хоррорами вроде Fatal Frame. Единственное из созданного соотечественниками, на что игра ни капли не похожа – это, наверное, Silent Hill. А это значит, что различные аллюзии здесь искать не стоит, равно как и выстраивать мудреные теории, почему то или иное чудище выглядит так, а не как-то еще. Не забывайте: мы в сказке/городской легенде, восходящей по своей сути к бог знает каким древним сказаниям, обычаям и традициям. А уж решать, откуда эти традиции пошли, оставьте, пожалуйста, соответствующим специалистам.

Но я отвлеклась; не стоит забывать, что разговор идет все-таки о видеоигре. Итак, основная задача нашей безымянной героини – найти пропавшую сестру. Для этого ей предстоит пройтись во всему городку (и даже альтернативной его версии), а также расположенным поблизости рисовым полям и заводу. Как правило, под каждую крупную отдельную локацию вроде тех же полей или территории школы с бассейном и курятником отведена отдельная глава, по завершению которой протагонистка оказывается дома, и можно сделать сохранение.


Из всех живых существ в городе остались лишь кошки. Если покормить одну из них рыбой, можно заработать ачивмент.

Естественно, героиня, как бы вы ни старались, будет явно умирать чаще, чем раз за главу, и тут на помощь приходят статуи дзидзо, покровителей умерших детей, которых японцы часто одевают в красные шапочки и шарфики. Заплатив изваянию монетку, можно быть уверенным, что вы возродитесь ровно в том же месте. К тому же (и это уже бесплатно) можно свободно телепортироваться между всеми обнаруженными на данный момент алтарями, что позволяет сэкономить время.

Оружия у нашей девочки, само собой, никакого нет. Она может лишь постараться отвлечь увиденного монстра камушком, но проку на деле от этого мало, и обычно лучше попросту бежать. Шкала бега строго ограничена, и героиня быстро выдыхается и начинает идти просто быстрым шагом, поэтому логично во время бега делать коротенькие, едва ли не на долю секунды, передышки, которые позволят в целом не сбавлять темп. Можно попробовать пройти незамеченной, тихонько крадясь: только такой способ работает в случае с ёкаями, замечающими каждый шорох. Есть и монстры, использующие главным образом зрение, и мимо них придется пробираться с выключенным фонариком.


Собственно, весь геймплей можно свести к этой простой формуле: ходим по району, собираем камни и монетки, светим фонариком, чтобы заметить монстров, бежим, если нас заметили, или прячемся в особых "защитных" кустах. Определиться с тем, куда или за чем идти, поможет нарисованная детской рукой карта. Порой для дальнейшего прохождения по сюжету нужно отыскать нужный предмет, но тут уж ничего интересного нет: адвенчура как адвенчура.

Куда интереснее планировать маршруты так, чтобы избежать столкновения с врагами или успеть спрятаться в ближайший куст. Да и предметы искать куда интереснее не сюжетно важные типа ключей, а опциональные: различные записки, игрушки, части гардероба, канцелярские принадлежности, человеческие кости – единственные свидетельства, которые дают нам пофантазировать, какие же (или какими были) жители этого молчаливого городка. Более того, побочными квестами, позволяющими собрать полную коллекцию предметов, можно будет заняться и после финала игры.


В завершение хотелось бы сказать пару слов о сюжете, но его здесь, по сути, нет. Главная героиня ведет себя до крайности по-детски и воспринимает произошедшие перемены спокойно, как и полагается персонажу сказки. Однако и просто инструментом для построения игры ее считать не стоит: в коротеньких дневниковых записях она выражает свои переживания, а момент, когда она окончательно осознает, что ее пес мертв, да еще и по ее вине, вышел весьма трогательным.


Плюсы

  • Кажущийся живым, несмотря на отсутствие людей, японский городок
  • Разнообразие в подходе к дизайну и поведению врагов
  • Обилие множества необязательных, но приятных деталей
  • Искренняя история о раскаянии

Минусы

  • Стычки с некоторыми из боссов заставляют тратить уйму времени, повторяя одно и то же
  • Схема "учимся на собственных смертях" работает здесь плохо и в целом неуместна
  • Хотелось бы постоянных сохранений не только между главами

Вердикт

Самый главный вопрос, который можно задать, говоря о Yomawari: способна ли она напугать? И да, и нет. Когда в начале жуткая тварь появляется в тот момент, когда меньше всего подобного ожидаешь, хотя бы не вздрогнуть очень трудно. С другой стороны, столкновения с "боссами" превращаются в рутину, доводящую иногда до белого каления, – какой уж тут испуг. Но в целом баланс между чем-то повторяющимся и способным наскучить и чем-то новым, готовым удивить, в Yomawari выдержан очень даже неплохо. А если припомнить правдоподобный японский сеттинг, ярких врагов, а также косвенно показанное взросление главной героини, выдержавшей нападки десятков потусторонних тварей, то как минимум всем любителям японского хоррора, а также необычных игр, лишенных морализаторства, Yomawari я рекомендую как минимум попробовать.

Press Team


Карма: 211472 ( 10) 121114


Гарнитура есть

Гарнитура:


PlayStation Network

FenixBK


Часть системы


Обзор Yomawari: Night Alone



Не заладилось с хоррорами у автора этих строк уже очень давно. Никакой любви, только секс и деловые отношения. И проблема не в отбитом чувстве страха, скорее наоборот: меня пугают ужастики до чёртиков. Yomawari Night Alone – это вторая попытка за последние два года пощекотать себе нервы, первая была Corpse Party: Blood Drive. Тоже японский хоррор, который, к слову, оказался совсем не страшным, да и качество его, мягко говоря, оставляло желать лучшего. Yomawari: Night Alone ещё с первых трейлеров внушала больше уважения. Приятная картинка, мистическая атмосфера, да и некое пугающее обаяние игры приковывало к ней внимание. Именно поэтому мы просто не могли пройти мимо неё.









Как после сыворотки правды, ничего не тая, скажем, что в Yomawari: Night Alone очень приятная картинка. В данном вопросе Nippon Ichi Software не ударили в грязь лицом. Отличные арты фонов, немного мультяшности и слегка жутковатые враги самых разных мастей, причём все исключительно в стиле восточных ужасов. Это не типичные чудища из американских хорроров, а нечто совсем другое. Такие вещи невозможно перепутать. Там, где азиаты рисуют бесформенную шевелящуюся тушу с кучей глаз, ртов и несуразных мерзких ножек, западные любители попугать публику пытаются работать с готовыми идеалами кошмаров – когтисто-крылатыми тварями, превосходящими людей силой. Не гнушаются и другими образами, но разница настолько ощутима, что работы разных культур очень сложно перепутать.

Хотя враги в Yomawari: Night Alone получились не совсем уж безобидными, страха, делающего голову седой, они не внушают. А все потому, что разработчики не обошлись без клише. Ну зачем, скажите, зачем нужно было вставлять сюда девочку с длинными чёрными волосами в духе «Звонка»? Благо она присутствует всего лишь в одном эпизоде. Помимо неё есть здесь и монстры на манер Silent Hill, кстати, сама атмосфера игры несколько напоминает детище Konami, но, увы, до его величия Yomawari: Night Alone далеко. С другой стороны, это проекты с разными идеалами.

Эпизодическая система, которая здесь используется, не плетёт клубок сюжетных интриг, она лишь разграничивает зоны поиска для героини, а затем доводить до логического финала результаты её скитаний. В этом эпизоде идёшь в школу, в следующем на рисовые поля – невидимый координатор выдаёт нам задачи, перед которыми мы читаем мысли самой девочки со страниц дневника. Она боится за свою собачку (которая ещё в начале умерла) и за сестру. И так всю игру. Мы ищем своих близких, высвечивая во тьме духов и «боимся», избегая столкновений с ними. Никакого оружия, лишь средства отвлечения и спасительные святилища, сохраняющие наш прогресс за монетки. Ну, а если призраки пустились в погоню, можно спрятаться в ближайший куст и отсидеться там под бешеное биение сердца. Не успели спрятаться - смерть. Начинаем сначала? Нет! Рядышком, буквально в десяти шагах от места смерти. Скучновато…











Лишь к середине Yomawari: Night Alone начинает немножко нагнетать атмосферу, поскольку беготня по однотипным локациям отходит на второй план. Три последних эпизода оказались интереснее 4-ёх первых, так как они чуть больше остальных наполнены заскриптованными событиями. Но не все смогут до них дойти, ведь так велик соблазн забросить игру на начальном этапе – слишком странным выглядит концепт. Девочка может практически свободно гулять по городу, ведь районы один за одним разблокируются в каждом эпизоде. И в городе этом полно собирательных предметов. Посветить себя их поиску можно и после игры, ведь по завершению сюжетных эпизодов наступает пост-гейм с полностью открытым доступом ко всем уголкам этой таинственной обители духов.

К чему все эти скитания? Может, для того чтобы дальше слушать вместо мощного музыкального сопровождения звуки шуршащих вокруг деревьев? Может, ради того чтобы умереть от очередного духа, которого не засветил фонариком, но о существовании которого догадывался по характерным шумам? А может, там, в пост-гейме, есть что-то, чего нам не показали в сюжетной части? Узнать это смогут лишь самые отчаянные фанаты японских ужастиков, поборов слегка однообразный игровой процесс…



4


1


1


1


1


1


1


5,665 уникальных посетителей
231 добавили в избранное










Hi! So allow have a few words about Yomawari: Night Alone first, for those who are reading this but still considering whether to buy the game or not.
It is an adventure, puzzle and horror game. You control a girl to explore the game, advance the story without getting killed by lots and lots of monsters. This is a puzzle game, so you should expect lots of finding, dying and retrying.
I don't really want to do a walkthrough, because, I mean, that would ruin the fun of a puzzle game. Of course, I will guide you on how to get through each chapter and all, but I will make it concise. Also, if you are somewhat bad-tempered, consider yourself warned

Gameplay
At the early stages of the game, you will be taught a few simple mechanics, like basic movement, hiding. I would like to point out a few thing.
+ When you approach a monster, your heart beat will increase. You will hear the heart-beat sound and the screen will flickering/blurring. The closer you are to a monster, the stronger the heart beat sound. So pay attention to both visual and sound, and just do not play this game with the volume off or something LOL.
+ When a monster is chasing you, normally, you should obviously run. However, do keep in mind that there are certain monsters who will chase and out-run you if you do so. Also, running costs stamina.
See the bar? If you run, the bar will decrease slowly. However, if you are close to a monster, it will decrease faster, depending on your heart beat.
+ If you cannot outrun a monster, you can try to hide from it. Bushes and signs are the most common hiding locations. When you are hiding, you will be able to detect the enemy by the red aura.
+ When you tiptoe, you cannot change the flashlight direction. Honestly, I do not find tiptoeing really useful.The ability is useful to deal with a grand total of 1 monster: the Child enemy. That monster will charge at you if you turn a flashlight to it then suddenly turn away, so tiptoeing allows you to gradually move away from that monster without turning the flashlight to other directions.
+ You will find items in game from time to time, but since all most them can be obtained in Freeroam Mode (after completing the game), just don't think that they are missable or something.

Usable items
+ Pebble: These rocks can be found commonly across the map, and can be used to distract monsters. However, it does not work on lots of enemies, so yeah, most of the time, you just don't need it. You can carry 15 of these at most.
+ Coin: Found as commonly as Pebble, and can be used to quick save at Jizō Statues. If you die, you will respawn at the saved statue. Well, basically, it works more like a "teleporting" you back to the statue, with all the items you have found and/or used are the same as when you die. However, it does respawn all usable items like these, even if you have collected them before.
Important note: Like I said, quick-save is more like teleporting, not save. If you quit the game mid-way, without actually returning to the house and save, then you have just played yourself. You can carry 10 coins maximum.
+ Animal Feed: Found inside trash cans or garbage bags, and not really important actually. If you throw this item near a cat, you get an Achievement, but I guess that is all there to it.
+ Match: If you throw these, you will create a small fire. It is only available and useful in one particular area.
+ Salt: Obtained at the end of Chapter 5, and since then appear randomly in trash cans across the map. While only useful to get one particular item, they are not every easy to find so do not waste them.
+ Doll: Obtainable after a mini-game (check the Achievement Adventurer). Also, you can only carry one Doll at a time, but once you got the first Doll, and has no Doll on you, you can collect a new one inside the toybox at home, near the place you normally respawn. It works like Pebble actually, that is distracting monsters. However, it works on a huge number of monsters, and will definitely distract them long enough to do whatever you are planning to do. So, yeah, it's good.

  • The current location pointer is more or less useless.
  • The map is a little titled compared to the game, so the direction that I refer will be related to the map.
  • If you see a Jizõ Statue, you surely should active it it.

In this section, I will be talking about the Achievements granted for completing each chapter of the game. Of course you can collect various items along the way, but since the main focus here is completing each chapter, I will show the way to do it as fast as possible.

Dusk
Cleared the opening.

The game will teach you some simple mechanic. After talking to your sister, you will get this Achievement.

Sundown
Cleared Chapter 1.

You start at your house. Make your way to the Vacant Lot on the north-east for a scene. After that, make your way back to the house to complete the Chapter and get the Achievements.



Evening
Cleared Chapter 2.

Chapter 2's Itinerary:
---
1: The school gate. Go there to have a scene, then head to the next destination (you will have to make you way through three one-eyed monsters, but they are slow).
---
2: The Public Announcement Board. Go there for the Secret Path Note, then enter the school from the secret path nearby.
---
3: The Dumpter. Get the Chicken Coop Key from here. DO NOT RUN in this area, or the monsters will chase you.
---
4: The Chicken Coop. Get the Pool key from here, then go to the Pool.
---
5: The Pool. After draining the water, get the Wet Bone from here (check image below). Then make your way to the Incinerator.
---
6: The Incinerator. Place the Wet Bone on the desk near by, enter the Incinerator area, watch a scene, and get Sis's Shoe to conclude the Chapter.
---
Note:
- There will a few cutscenes here and there, but that is basically the itinerary.
- If the stone dog attacks you, throw a Pebble directly at the dog and it will go away.



Midnight
Cleared Chapter 3.

Chapter 3's Itinerary:

---
1: The Level Crossing. From the House, make your way to the north. Once you reach the level crossing, there will be a cutscene.
---
2: West of the Field. You will need the Soft Wood Board to advance so get it from here.
---
3: Place the Soft Wood Board here, witness a scene to get the Broken Necklace. Then the girl will start to chase you. Avoid here and get the Muddy Key here (don't worry about dying after you get the key as your progress will be automatically saved).

---
4: Use the Muddy Key and quick save at the Jizō statue here.
---
5: Below the Cliff. There will be a cutscene here. After that, immediately run to the deadbody and place the Broken Necklace on it. Watch a scene and you have finished this Chapter.
---
Note:
- To deal with the girl, when she follows you normally, DO NOT RUN, save your stamina. She has two attacks. If she suddenly teleports to your location, she will puke out something from her mouth to kill you, so immediately turn to another direction to avoid facing her straight. If she suddenly speed up and run toward you, you should start running, because when she stops. she will sprout dark spikes around her (large AOE attack).



Moonless Night
Cleared Chapter 4.

Chapter 4's itinerary:
---
1. The gate to the Woods. Make your way from House to the gate at the entrance of the Woods. Pick up the Dirty key then enter the area.
---
2. The Graveyard. Pick up some Matches. You will need them to get through this area.
---
3. Get here and watch a scene.
---
4. After watching the scene at 3, just backtrack to the railway, watch a scene and you will get here. This is the ends of this Chapter, so go home and save.
---
Note:
- The Stone heads area attracted to light, so you turn the light off while near them. Also, if they are blocking your way, throw a match somewhere else and these monsters will be attracted to it.



Late Night
Cleared Chapter 5.

Chapter 5's itinerary:
---
1. Teleport to the Jizõ Statue at the north of the Shopping District. Go south-east and grab the South Key near a hiding sign.
---
2. The Telephone. Get into the Shopping District and get to the phone booth. (some entrances are blocked, so you have to take a long route)
---
3. The Shrine. It is the Exit you need to find. You will get 4 Salts (key items) afterward.
---
4. Get out of the Shrine and go to the alley next to it to obtain the North Key. Then teleport back home.
---
5. Teleport to the Jirõ Statue to the north of the Shopping District. Enter the district again using the nearest entrance. Keep going south-west and place 2 Salts backs.
Enter the connecting alley and get to the other side by using the North Key and South Key. Quickly place a salt to a spot near by. Finally, go north-east for the final salt.
Then get to the Shrine again for a scene and conclude this chapter.
---



Dead of Night
Cleared Chapter 6.

Chapter 6's itinerary:
A little difficult to break down the direction for this chapter in general.
---
1. Get to this open area in the West to obtain the Small Rust Key.
---
2. Get into the building in the North to obtain the Front Gate Key.
---
3. Get out of the building, to the intersection, run as fast as you can and dodge the monster's assault. Watch the scene and you have finished this chapter.
---
Note:
- The huge monster only charges on straight line.
- Getting the Small Rust Key can be difficult. You have to dodge the monster, and avoid a child monster. If you need help, I got it in my hard items complication video.



Dawn
Cleared Chapter 7.

Make your way to the tunnel, north-east of the map. The ways insides are pretty straight forward. All you need to do is be quick and active the small shrines while avoiding the monsters. For the boss, you also need to active 6 small shrines while avoiding two giant hands. If you have problem finding them, just follow the edges of the hexagon, as the shrines should be at the vertices.

After the battle, watch a scene to conclude the Chapter, and REMEMBER TO SAVE for Freeroam Mode.

These are other Achievements of the game that does not involves obtaining collectibles.

Hide and Seek
Hid a total of 50 times.

Go to a buss or a hiding sign, then keep hiding and unhiding for 50 times.



Indomitable
Suffered a Game Over of a total 30 times.

Get killed 30 times. You should get this Achievement as the game progresses.



Pitch Dark
Played a total of 10 minutes without the flash light on.

Turn off the flashlight, then leave the game on while go get breakfast. Or you can get this Achievement in Chapter 4, because of avoiding the Stone Head monsters requires to turn off the light anyway.

When you see a cat, which can be found commonly in the Vacant Lot to the north-west of Home, throw a fish near it for this Achievement.

Kick the Can
Kicked the can a total of 50 times.

There are lots of cans scattered around the map. If you find one, keep kicking it until you get the Achievement.



Sis
Talked to Sis a total of 12 times.

During Freeroam Mode, Sis will be staying at Home. Interact with her 12 times for this Achievement.



Search
Open Garbage Bags a total of 20 times.

Garbage Bags can be found on various location. There are several of them around Home, and usually they give you Animal Feed. If you find one, quick save at the nearest Jizõ Statue, open the bad and suicide. Do it 20 times for the Achievement.



Home
Stayed home for a total of 15 minutes.

Self-explanatory. Maybe leave the game on at Home then go for a cup of coffee!?



Adventurer
Collect all usable items.

These include:
+ Pebble: Various location around the world, like the Park near Home.
+ Coin: Various location also. There is one at the vending machine to the left of Home.
+ Animal Feed: Found inside Garbage Bags, available at the area around Home.
+ Match: Forest area.
+ Salt: Automatically rewarded in Chapter 5, then can be found randomly in Trash Can.
+ Doll: This one is the most interesting. In order to get this item, you must play a mini game. Check the Map, and you will see, to the south-west of the Shopping district, a parking area. There is a friendly little girl spirit here who likes to play Hide and Seek with you. Basically, she will randomly appear and disappear at certain part of the parking lot. If you spot her (with the light), she will start running and you will have to follow her. If you are not fast enough to spot or catch, she will disappear to another location. Also, you need to catch her 4-5 times without dying. Needless to say, to make your job more difficult, there are monsters wandering around the parking area.
However, fear not, as there is an easy way to do this.

One of the spot that she can spawn is right under the street light. So if you stand in the correct location and keep pressing the interact key continuously, every time she spawns at that location, you will catch her instantly. Also, since there is street light, you don't even need flashlight to spot both the friendly girl spirit or any incoming monster.
You reward is the Doll, which can be restocked from the toy box at Home.

Kidnapped
Kidnapped by Mr. Yomawari.

From Chapter 7 onward, if you steep out of the house, there is a chance you will be kidnapped by Mr. Yomawari and bought to the Factory, so, yeah. just need some luck, or you can just go in and out home continuously.

Offering
Made an offering to Jizo Statues a total of 50 times.

It is quite self-explanatory. If you made it to Freeroam Mode without getting this Achievement. Well, there is a coin to the left of your house, a Jizõ Statue to the right, and go back home reset quicksave.



Long Night
Played a total of 50 hours.

This Achievement is NOT as straight forward as it sounds. You have to play more than 50 hours, but that data is stored on the save file, a.k.a it does not fetch playtime from Steam Client. So you have to idle your game, that is for sure, but do it while you are actually in game (not in Menu Screen) and save when you stop idling, to store playtime data.
Thank Kanaev for this information. I almost messed up here also.

This is the item table, exactly ordered as they appear in the game Scrapbook.


So it was with great pleasure that I received a review copy of Yomawari: The Long Night Collection from NIS America. Yomari falls into the pool of horror games with cutesy graphics and terrifying implications. While I enjoy many different horror styles, this is one that really clicks with me since it reminds me of an odd perversion of the cartoons and simple pleasant stories I enjoyed as a kid.

The Yomawari Collection includes two previously released games -- Night Alone and Midnight Shadows. These were both released on Steam and PlayStation Vita. Midnight Shadows received a PlayStation 4 release too.

STORY

Each game in the collection has a slightly different story.

In Midnight Shadows, you alternate between two young girls trying to find each other in the night after becoming separated. The game again opens with an unspeakable tragedy happening to one of the girls.

The story of Midnight Shadows on the other hand was also simple, but had a new depth thanks to the opening scene. I was very much pulled into the story of the girls and became invested in their goals. It was much harder to put this one down.

ATMOSPHERE

Both games in the collection take place in small Japanese cities in the middle of the night. The music is incredibly subtle and instead you are left to focus on all of the sounds around you. Your heart beats loudly in your ears as monsters draw near. A low fog is often seen in the level, existing in the city before the sun rises to clear it away.

Flickering streetlights provide momentary comfort before you move deep into the shadows once more. Your flashlight lights a narrow beam in front of you, occasionally causing you to see the glint of an item or a monster that is only revealed in the light.

Despite both games being very similar in atmosphere, I was drawn in more by Midnight Shadows which had a higher graphical fidelity and I think that worked to draw me in even further.

GAMEPLAY

While you wander there are ghosts and monsters in the streets. Some hear you when you run, some like the light from the flashlight or dislike it. The monsters lurk around the corners waiting to run out at you and scare you silly. When an enemy touches you, your screen flashes red as though your blood is now everywhere.

In Midnight Shadows you continuously switch between two characters trying to find each other in the night. One of the girls is missing her flashlight and I really enjoyed this twist on the gameplay.

My only real complaints with the gameplay are that the levels are often large and too little direction is given in order to find the location needed to move the story forward. Sometimes you do know where you need to go but die repeatedly to the same monster jumping out at you. After a while this causes the scene to lose its effectiveness.

The Yomawari Collection was a game I was looking forward to, since I love horror games.

I started off playing Night Alone and while it was strong I found myself not enjoying looking around the city to find the magical location needed to progress. I eventually turned to a walkthrough to help me complete the game.

Yomawari: The Long Night Collection is available in both physical and digital editions just in time for Halloween on October 30th, 2018 for $39.99.

Читайте также: