Shining force neo обзор

Обновлено: 04.07.2024

Shining Force NEO

Shining Force NEO - японская обложка
Shining Force NEO - американская обложка

PlayStation 2 - 24 марта 2005


PlayStation 2 - 2 0 октября 2005

Сюжет: Прошло тринадцать лет после войны со зловещим кланом луны. С тех пор баланс в мире поддерживали кристаллы, которые охраняли особо выдающиеся воины – Force'ы. Главный герой, паренёк по имени Max тренируется, чтобы стать одним из таких. И вот однажды он получает одобрительное письмо от своего учителя. На радостях, Max едет домой, дабы похвастаться перед отцом – одним из самых выдающихся Force'ов. Так начинается очередная игра серии Shining.

Если говорить совсем откровенно, то сюжет Shining Force Neo - это сплошное нагромождение бородатых шаблонов JRPG. Возьмём начало игры. Главный герой тренируется с отцом, а потом через несколько мгновений… угадайте, что станет с папашей? И в таком вот предсказуемом духе будет идти вся игра вплоть до самого финала – никаких интриг, крутых поворотов или хоть каких-то оригинальностей. Кое-что отчасти мне напомнило Fire Emblem: Path of Radiance (и это довольно странно, т.к. Shining Force Neo вышла почти в тоже время), а кое-что даже Grandia II. Впрочем, возможно, особо неискушенным геймерам сюжет и покажется увлекательным. Но у ветеранов он вызовет если не глубокий сон, то зевоту точно.

Геймплей: Смотрим сюжетную сценку, получаем задание, бежим в подземелье, уничтожаем тонны монстров, опять сценка и т.д. Как вы поняли, особым новаторством и разнообразием геймплей Shining Force Neo тоже не блещет. Но, тем не менее, затянуть может (при должном настрое с вашей стороны).

Главный герой может пользоваться разным оружием: обычные мечи, двуручные мечи, посохи и даже луки. Помогать ему будут двое компаньонов, полностью управляемых компьютером. Экипировку и прочее им менять нельзя – они сами по себе. Заниматься вы можете только своим персонажем – Max'ом. Оружие можно улучшать в кузнице за деньги, также из монстров иногда выпадают пассивные способности – Force Art’ы. Последние тоже есть возможность прокачивать за особую руду.

Сложность чуть выше средней. Она в основном зависит от того, сколько времени вы будете уделять прокачке. Хотя всё равно будут попадаться враги, способные вырубить всю вашу партию буквально с двух ударов. Так что записываться следует как можно чаще. В каждой локации вам придётся разделываться не только с монстрами, но и с особыми сферами (генераторами). Эти самые генераторы будут неуязвимы, пока вы не одолеете близлежащих врагов. Иногда мимо них можно пробежать, а иногда их обязательно придётся уничтожить.

Shining Force EXA

Shining Force EXA - японская обложка
Shining Force EXA - американская обложка

PlayStation 2 - 19 января 2007


PlayStation 2 - 2 0 марта 2007

Сюжет: В самом начале игры группа искателей приключений отправляется на поиски легендарного меча - Shining Force, который по легенде даёт владельцу невиданную силу и власть. Вскоре в одной пещере они находят сей артефакт, вот только незадача – вытянуть меч может лишь избранный. Таковым оказался Toma – простой паренёк из горных деревень. А к мечу ещё и прилагался нехилый бонус в виде целой крепости, сделанной по последней технологии древней высокоразвитой цивилизации. С помощью неё Toma и хочет воплотить свою мечту – положить конец кровопролитной войне, охватившей весь материк. Но за много столетий, форт капитально заржавел и утратил часть своих функций, посему поиск запчастей и восстановление было мощи – будет вашей первоочередной задачей.

Геймплей: Игра Shining Force EXA сделана на том же движке, что и её предшественница - Shining Force NEO . Так что схожестей очень много, настолько, что EXA можно даже назвать эдаким аддоном, но только с другими персонажами, сюжетом и кое-какими новыми фичами. Впрочем, если вы не играли в NEO , то никаких дежавю у вас, естественно, не возникнет.

Ваша база-крепость – это одна из главных особенностей геймплея Shining Force EXA. Дело в том, что ваш форт можно улучшать с помощью специальных сфер – Core Metal. А улучшений приличное количество – тут и пушка, и радар, и тренировочная арена, и даже фабрика роботов. Последнее пригодится, когда на вашу крепость будут нападать монстры. Городов и деревень тут, по сути, нет. Все жизненно-важные пункты, такие, как магазин, кузница и сейв – находятся в одном месте - вашей крепости. Кроме того, там же можно улучшать параметры персонажей, находя специальные плиты, разбросанные по миру. За это с вас потребуют – мифрил, который добывается таким же путём.

Персонажей, которыми вы можете управлять отныне двое. Toma - воин, использующий множество оружий. И Cyrille – девушка-маг, пользующаяся волшебными книгами и арбалетом. Между ними вы можете переключаться, но только когда находитесь в крепости. Так вот, одним из них вы исследуете подземелья, а второй в это время находится на базе - охраняет её. Время от времени, на неё будут совершаться налёты врагов, которые вам придётся отбивать. Вообще, можно всё это делать и одним персонажем, достаточно вовремя телепортироваться на базу. К счастью, игра вас будет предупреждать заранее, когда готовится очередное нападение.

У крепости есть свои жизни, которые восстанавливаются либо со временем, либо с помощью другой специальной сферы – Cure Metal. А с помощью Core Metal можно заказывать всяческие дополнительные примочки. Например, поручить защиту ядра роботам, улучшить барьер и регенерацию. Чтобы закончить оборонительную миссию, достаточно победить вражеского предводителя - босса. После этого игра возвращается в обычное русло, и вы можете продолжить исследование подземелий.

Хотя играбельных персонажей только два, вам будут помогать разные друзья. Всего в команде будет три человека, включая вас. У ваших напарников нет никаких заморочек с экипировкой, способностями и прочим. Они опять-таки полностью сами по себе. Единственное, что вы им можете сделать – это включить новый режим атаки. Но для этого придётся найти специальный свиток, активирующий новые возможности ваших помощников.

В боевой системе Shining Force EXA важную роль играют charge-атаки, т.е. атаки с удержанием кнопки на некоторое время. Они варьируются от оружия и того, каким персонажем вы играете. Но в любом случае – они значительно помогают разделываться с толпами врагов. Как и раньше, лечебные бутылки не исчезают, а пустеют. Достаточно найти лишь сами сосуды, а пополнить их можно у любого колодца жизни.

Несмотря на это, сложность в игре присутствует. Поэтому опять советую почаще сохраняться, т.к. некоторые враги имеют дурную привычку убивать вас с одного удара. Вы даже глазом моргнуть не успеете, как увидите печальную надпись Game Over. А уж враги тут прут целыми тоннами – только успевай рубить их в капусту. Тем более стоит записываться перед бонусными проходами и боссами. Кстати, у них даже табличка висит, гласящая «суйтесь на свой страх и риск».

Фарминг тут такой же, как в Shining Force NEO, у каждого предмета экипировки есть два особых свойства. Например, меч с двумя ATK +100% или броня с двумя HP +100%. Кто же не мечтает о таких? Но для этого придётся долго и нудно «доить» монстров, причём высокоуровневых (которые встречаются лишь на последних этажах тренировочной арены). К сожалению, в последней главе, без этого фактически не выжить, т.к. монстры пойдут чересчур мощные. Так что хотите или нет, но качаться и фармить придётся, иначе игру пройти будет очень проблематично.

By Greg Kasavin on October 28, 2005 at 4:17PM PDT

Oddly enough, it may be for the best if you're unfamiliar with Sega's classic Shining Force series of strategy role-playing games before delving into Shining Force Neo. That's because this latest game to represent the series that originated about 15 years ago plays nothing like the turn-based, strategic combat sequences that earned the series its recognition. Instead, Shining Force Neo is a fairly conventional action RPG, similar to games like Baldur's Gate: Dark Alliance and Diablo, but imbued with an anime look and feel. Shining Force Neo stands out to a certain extent because of its long-winded storytelling and crazily bad voice acting, as well as its chaotic and sometimes very tough battles featuring dozens of enemies onscreen at once. It's a long game whose simplistic but satisfying combat can be quite addictive, but mostly for meticulous players who don't get frustrated easily.

Max isn

Max isn't exactly the coolest character on the block, but on the plus side, you're going to end up getting him killed hundreds of times as you play through Shining Force Neo.

The hero of the story is Max, a whiny red-haired teen who aspires to be a great warrior like his father. He gets his chance fairly early on, as it seems monsters have invaded his homeland, surrounding the town of Greensleeves. Together with his childhood friend Meryl, with whom romantic tension is awkwardly established early on, Max ends up fighting off some of the threat, only to discover something far more sinister. Basically there's a great evil that's trying to make a comeback, and Max winds up searching for a mysterious masked man who seems to be the cause of a lot of bad things. During the course of his quest to save the world, Max will meet numerous companions--many of which aren't even human, like Baron, a snooty monocle-wearing werewolf--and together they'll battle many thousands of foes, including swarms of interdimensional insectlike things called the legion.

The story in Shining Force Neo is pretty predictable and often drags on for much longer than necessary given the straightforward plot, not to mention the straightforward gameplay. The story unfolds mostly through spoken dialogue matched with different character portraits, and neither these drawings, the voice work, nor the dialogue itself is particularly good. Initially the story's just embarrassing. It's the sort of stuff that gives anime its nerdy stigma. Max is inadvertently presented as this spoiled goody-two-shoes, the kind of guy who makes you root for the villain. And the game's early attempts at humor fall about as flat as its failed attempts to be serious. But the game just does not give up. The story keeps going and going, unwaveringly, and in time, you might begin to appreciate it for its single-minded consistency, if not for the many, many laughably ham-fisted lines. That is, for as bad of a first impression as the story and presentation make, they somehow take on a bit of charm after a while.

This is a pure action RPG from a gameplay standpoint. You view the action from a fixed isometric vantage point, and there's no zooming or rotating the camera angle or anything. You run around through various environments, some of which are surprisingly big, while frequently encountering swarms of monsters and having to kill them. What's nice is that your slashes frequently nail multiple foes in a single stroke, and you can keep on whaling on a foe after it's already been beaten senseless. Once you've had your fill or are low on health, you can whisk yourself back to town and sell your loot, upgrade your abilities, and replenish your healing supplies (fortunately all this business in town can be done very quickly). Controls are fairly responsive, and there's a useful automap feature to prevent you from getting lost. Later you also gain the ability to easily teleport around to key locations, including your home base. Items and special abilities are mapped to the D pad, which mostly works fine, though it can be a little awkward to fumble through the available options in the heat of battle.

In what seems like a nod to the arcade classic Gauntlet, monsters typically appear in the vicinity of a "monster gate," a thing that lets bad guys suddenly warp in for an ambush. Only after killing most of the surrounding creatures will you be able to smash the monster gate and safely move on. Battle involves simply pressing the attack button a lot whenever any bad guys are onscreen. You autotarget nearby foes, so there's no aiming involved. You can equip shields, but you can't actually block attacks, so battles invariably involve just slugging it out with your foes. Unfortunately for you, larger enemies can slay you with only a couple of hits, so getting down the timing of your attacks and running around to avoid retaliatory strikes becomes crucial.

Since this is an action RPG, half the fun (if not more) comes from finding new stuff as you defeat more and more foes and customizing your character's equipment and combat skills. Max is able to use close-combat weapons, bows, and magic, but you decide which of these disciplines to concentrate on improving. There are plenty of wicked-looking close-combat weapons in the game, and you'll probably be tempted to use them if only for that reason. But it turns out that Max will need to use all his combat proficiencies at one time or another--some foes pretty much can't be beaten in hand-to-hand combat (you'd figure that out the hard way), while others are immune to arrows or certain types of magic. At any rate, Shining Force Neo succeeds at throwing new items and loot at you every few minutes, keeping you intrigued by the prospect of potentially finding better equipment.

Max won't often be traveling alone in his journey, but he's the only character you control directly. His companions are entirely computer-controlled and will follow him around, helping to attack any nearby opponents. You may have a couple of allies in tow under typical circumstances, and each character has his or her own specialties. Against tougher opponents, the computer will practically offer up your companions as sacrifices, but for the most part, these guys do a good job of sticking with you and watching your back. It might have been nice if you could have had at least some influence over their behavior in battle, or over their equipment and skills (for that matter, is a two-player cooperative mode too much to expect?). But the simplicity of this system works, so it's a reasonable trade-off. Besides, you'll still be glad to have these computer-controlled companions around for the ride, if only because they give your enemies more targets to choose from. Hey, guys, no offense.

Battle after battle becomes numbing after a while, so it

Battle after battle becomes numbing after a while, so it's a good thing you can save your progress at almost any time.

Shining Force Neo is much harder than the average game of this sort. For the first few hours of gameplay, the combat is incredibly easy, leading you to believe that this will continue to be a breezy little action RPG romp. But the early battles, which are presumably meant to ease you into the gameplay, end up seeming deceptive. All of a sudden, within the space of minutes, the challenge gets serious. Enemies inexplicably start hurting you a lot more than they used to, and you start dying. a lot. You die a lot not only because many enemies deal large chunks of damage at a time, but also because you're pretty much always fighting many enemies at once, and the game happily lets them all pound on you at the same time. It's possible to go from full health to dead as dishwater in a split second in many different circumstances, so even though you might have plenty of potions to instantly restore your hit points, you'll be looking at a game over screen by the time your thumb hits the button. And dying in Shining Force Neo means having to restore your last saved game and losing any progress since that point. Should you get hopelessly stuck at a particular point, at least you can backtrack and keep killing the same enemies over and over for experience and equipment, but that's not always much fun even if it's a conventional means of problem solving in an RPG.

Regardless, for several reasons the difficulty in Shining Force Neo can get rather frustrating. For one thing, this isn't exactly a skill-based combat system, so many of the times you die will feel like plain bad luck. Battles can be so chaotic that you can't always tell what's going on and may end up concentrating on watching your enemies' health meters and your own more than anything else. For another thing, your progress is never saved automatically. You can teleport back to town and save your progress at almost any time, but that means taking a minute after every battle to do so; if you don't, you risk the consequences of suddenly dropping dead and having to replay lots of battles. The game moves nice and quick, encouraging you to press onward--but having to constantly stop yourself and save your progress dampens the pacing (as does the brief pause whenever you switch weapon types in battle, which you have to do often).

Thankfully, Shining Force Neo looks quite good for the most part. Max is at his best when he's brandishing some oversized two-handed weapon of some sort, and many of his enemies look pretty neat, too. A few fairly satisfying effects are in there, such as when you shatter a big old stack of crates with just a single heavy slash of your sword. Some rather large foes are mixed in with throngs of smaller ones in some cases, but when battles get really jam-packed, the game's frame rate does tend to take a dive. You'll also see some of your companions wig out occasionally, twitching in place for no good reason. Fortunately, the game's colorful visuals and diverse environments are pleasant enough to keep this from being too much of a drag. Also, some full-motion anime cutscenes are thrown in to accentuate key points in the story, and these look pretty good as well.

Shining Force Neo definitely has its moments and offers up an addictive grind.

Shining Force Neo definitely has its moments and offers up an addictive grind.

As far as the audio is concerned, unfortunately there's more bad news besides the voice acting. Max and his companions yelp the same dumb lines incessantly during battle, so just imagine hearing 15-year-old fireball-casting Meryl squealing "Hot stuff comin' your way!" thousands of times during the course of a few dozen hours of gameplay--if that doesn't make you uncomfortable, nothing will. Honestly, though, the speech is so repetitive that you might just go numb to it after a while. Luckily, the game's music and sound effects aren't nearly as obnoxious, and they basically fit the fantasy theme well, though the individual music tracks tend to be quite short and loop often. The transition to and from combat music is also a little jarring. Shining Force Neo probably would have been much better overall if only it sounded better.

In the end, Shining Force Neo is tricky to recommend. This is a good game for role-playing game fans willing to overlook some noticeable shortcomings for the sake of having a big, action-packed quest to play through. However, those fans are liable to be familiar with and fond of previous Shining Force games, and therefore might take offense at this game's disregard for its predecessors' format. But if you've got a little forgiveness in your heart or maybe just an open mind, and you're looking for a long-lasting action RPG with a lot of challenge, you might as well give Shining Force Neo a shot.

Shining Force Neo [SLUS-21206] [Russian]

Shining Force NEO (RUS)





Год выпуска: 2005
Жанр: Hack and Slash RPG
Разработчик: Neverland Company
Издательство: Sega
Платформа: Playstation 2
Регион: NTSC
Носитель: DVD5
Язык интерфейса: Русский
Перевод: текст PS2 ISO MD5 Calculator v2.24 by Chook
--------------------------------------------------
File Name : Shining Force NEO.iso
File Size : 2 703 917 056
Image Mode : DVD 5
Size Error : Correct Size + Lock Sector
ESR Patch : No
--------------------------------------------------
Created On : 23.08.2005
Application: PLAYSTATION
Volume : SHININGFORCENEO
Publisher : SEGA
Copyright : SEGA
Preparer : SEGA
--------------------------------------------------
Sony ID : SLUS-21206
Version : 1.00
Region : NTSC America
Sony LOGO : Compatible with Sony ID
--------------------------------------------------
REAL MD5 : 36f89066d7b02a97d24a0ff52fc96413
4 REDUMP : 36f89066d7b02a97d24a0ff52fc96413
--------------------------------------------------
REAL SECTORS: 1320272 SIZE: 0xA12A8000
LOCK SECTOR1: 1320272 END: 0xA12A8000
USED SECTORS: 1310028
ZERO SECTORS: 0
==================================================

Залил Bambuch0

По отзывам, в русской версии есть баг с лифтом. Поэтому собрал двуигровку - русская и английская версии. Проходим проблемное место в английской версии и дальше гоняем в русскую. Сейв, естественно, совместим.
ID диска оригинальный.

Читайте также: