Kona sutra ltd обзор

Обновлено: 30.06.2024

Нужен туристический велосипед на большое расстояние

Предполагается проехать 10 тыс км за пол года (с запасом, а может и больше).
90% маршрута - дороги россии :-)

купил бы целый байк в сборе, что бы не мучаться с поиском запчастей и установкой, но не нашел пока где, и не уверен что найду.

вопросы такие: может быть что-то еще более подходящее посоветуете? более доступное. (знаю еще есть рамы от salsa, но их еще сложнее достать). и если куплю эту раму, что на нее ставить? какие колеса/систему педали, седло, ну вообще все, кроме багажников. я что-то сколько не искал, не нашел на этот счет рекомендации в рунете.

может быть кто-то знает магазины в хельсинки, где можно купить хороший вел туристический? а то недалеко, я бы съездил :-)

KONA SUTRA — Обзор моделей 2021, изображение №1

Kona Sutra — легендарный гравийный велосипед от компании Kona, за время своего существования полюбившийся и приверженцам байк-пэкинга, и простым райдерам, которым нужен надежный и комфортный велосипед, способный ездить как по асфальтированным дорогам, так и по легкой пересеченной местности. Этот велосипед именитые велосипедисты рекомендуют для кругосветных путешествий, и в Sutra можно быть уверенным — этот байк вас не подведет.

В 2021 году линейка Kona Sutra пополнилась новой моделью — Sutra ULTD, а уже существующие модели претерпели незначительные изменения. В этой статье мы расскажем вам про каждую из моделей Sutra 2021 года.

KONA SUTRA

Kona Sutra 2021

Стандартная модель Sutra в 2021 году почти не претерпела изменений, однако они присутствуют. Например, изменились ростовки: у модели 2020 года это размеры 46, 48.5, 52, 54, 56, и 58, в то время как Sutra 2021 располагает размерами 48, 50, 52, 54, 56 и 58. Геометрии при этом изменения не коснулись.

Байк остался таким же комфортным, каким он и запомнился людям: в виду более расслабленной посадки относительно шоссейных велосипедов на Sutra удобно ездить долго и далеко. Трансмиссия — надежная и простая Shimano Deore, тормоза от одной из ведущих компаний в сфере производства механических тормозов — TRP Spyre C. На всех Sutra установлен дорожный стандарт диаметра колес — 700с, что идет на руку в путешествиях: детали на дорожные колеса более распространены, чем на горный стандарт 27,5 или 29 дюймов. На смену светло-бежевой раскраске пришла темно-зеленая.

Приятным так же является тот факт, что стандартная модель Sutra сразу готова к приключениям: на велосипеде установлен велобагажник и удобное седло Brooks. Остается лишь повесить сумки!

РЦ – 139 600 руб

Цена по предзаказу – 98 300 руб

KONA SUTRA LTD

Kona Sutra LTD 2021

Sutra LTD — более продвинутая модель в линейке Kona Sutra. Геометрия рамы идентична геометрии модели Sutra, однако на велосипеде установлено навесное оборудование более высокого уровня. В 2021 году на смену темно-зеленой раскраске пришел глянцевый металлик цвета шампань. Так же изменились и ростовки — они такие же, как и у Sutra 2021 (48, 50, 52, 54, 56 и 58).

Sutra LTD является отличным вариантом для людей, которые ищут себе универсальный велосипед. Помимо очевидного применения для ежедневных поездок, этот байк отлично подходит и для локальных грэвел-рейдов, и для трофи-гонок, и для затяжных многодневных путешествий.

РЦ – 206 640 руб

Цена по предзаказу – 144 700 руб

KONA SUTRA ULTD

Kona Sutra ULTD

Sutra ULTD — новое пополнение семейства Sutra. Эта модель обладает более агрессивной геометрией (у данного велосипеда больший показатель Reach и меньший показатель Standover, чем у Sutra и Sutra LTD), что делает его идеальным стальным фан-байком.

На этом велосипеде все еще комфортно ездить как и ежедневно по делам, так и в путешествия — однако Sutra ULTD обладает потенциалом очень веселого и «игривого», однако стабильного гравийного велосипеда. А еще на Sutra ULTD установлен телескопический подседел-дроппер! В качестве цветовой схемы используется глянцевый хамелеон, такой же, как на моделях Process 153 CR/DL и Libre CR/DL 2020 года.

I know, I know. This one’s been a long time coming. But let’s just say I’ve learned to expect near perfection from Kona when it comes to adventure-themed steel bikes. So, I wanted to take my time and get to know this bike intimately before publishing a review. For the sake of transparency, I consider myself to be somewhat of a Sutra LTD zealot. Not only do I own one, I often recommend it to others, and genuinely think it should have some sort of honorary membership in the Dirt Bicycle Hall of Fame, if there was such a thing. Despite the fact that I find almost nothing wrong with the venerable LTD, I was pretty excited to hear that Kona introduced an even rowdier Sutra model to the lineup. And what’s not to love about the idea of a more capable and dirt-worthy version of an already rad bike? I spent the last several months riding the Sutra ULTD to find out if it lives up to its namesake.

First Ride (Making a Splash)

That certainly wasn’t the bike’s fault, but it kind of set the stage for what this bike is all about. It begs to be pushed, carved, and played with, and inspires confidence out of the gate. On that first ride, I had mixed impressions, as I did for a few rides after that. But once I understood this bike and my legs melded with its geometry, all that went away. I’ll get back to that, but before I get too far into my evolving ride impressions, it’s nearly impossible to dig too far into a review of the new Kona Sutra ULTD “UnLimTeD” without first comparing it to its predecessor, the “LimiTeD” model.

Kona Sutra ULTD vs. LTD

To start, let me quickly summarize the Sutra range’s history—which I covered in more depth in the 2018 LTD review. The original Sutra (2005) was (and still is) a road touring bike with fenders, racks, and all the traditional touring provisions. Its initial spinoff, the LTD, was one of the first mainstream drop-bar 29ers out there, featuring a classic mountain bike geometry and clearance for relatively beefy tires. It remained one of the few production dirt-drop bikes with clearance for true 29er MTB tires for several years after its 2015 launch. It’s evolved in baby steps over the years, keeping a good thing great, and tacking on various upgrades like thru axles and more mounts. It’s become fairly legendary in bikepacking circles and is still the highlight of the Sutra lineup.

You’ll see in the comparison charts below (the Kona Sutra ULTD is on the left, and the 2021 Kona Sutra LTD is on the right) that the Kona Sutra ULTD is significantly different from its predecessor.

12mm) lower headset, making them about 418 and 427mm, respectively.

Tire Clearance

Despite using the same hub and BB spacing, the Sutra ULTD was built around a forged steel plate half-yoke on the driveside that gives it a lot more of tire clearance than the LTD. Kona never made an official statement on the max tire size of the Sutra ULTD, but after using calipers and comparing a few tire sizes, I’m pretty confident it could clear 29 x 2.6” rubber, although the space between the tread and the seat stay might be a little too close for comfort. I think 29 x 2.4” tires are probably a safer bet. I also think it could be fine with 27.5 x 2.8” tires if an ultra-rowdy drop-bar rig floats your boat.

On the Trail: This Ain’t No Gravel Bike

As you might expect based on my first ride report—as well as the fact that the ULTD comes equipped with a bashguard and a 50mm stem—this thing is way more a mountain bike than it is a road bike. Yeah, I pedaled it along a fair share of gravel, forest roads, and hardtop during my time with it, but the ULTD is not to be slotted into the gravel bike category. Sure, it’s got drop bars, but that’s really the only similarity. It certainly fits in the drop-bar 29er mountain bike category (where you can find it in our Gear Index list). But I’d also say it’s a modernized version of the LTD. The longer reach and wheelbase, and short stem push it in that direction, but not too much. While I haven’t ridden the wild Evil Chamois Hagar, I’m guessing the ULTD fits somewhere between the MOOTS Baxter and the Hagar. It’s super capable, very playful, and is still pretty comfortable for just pedaling on gravel roads. The best anecdote I can provide is that everytime I pedaled out on it, I almost instinctively started carving, pumping, and bunny hopping things. Conversely, when I ride my LTD, I just happily pedal down the road. That kind of sums up the differences between the two.

Kona Sutra ULTD Review

As those of you who’ve ridden various steel bikes know, while there are often some similarities, the ride quality of chromoly framesets can vary tremendously—from soft and noodley to overly heavy and rigid. Given that the Sutra ULTD has a solid steel half-yoke, a tapered headtube, and a thicker seat tube, I expected it to be significantly stiffer than the LTD, which wouldn’t be ideal, as the Sutra LTD already has a fairly beefy touring tubeset. However, I was surprised to discover that the ULTD actually feels noticeably plusher than its less aggressive sibling.

I confirmed with Kona that the “butted Cromoly” tubing they used is relatively similar, with a few modifications: the seat tube has slightly thicker walls to accommodate dropper posts and the chainstays have slightly larger dimensions to compensate for the larger tires and add lateral stiffness. This leads me to believe that its nice, compliant ride feel is based purely on the physics of it being a longer and more splayed out frame. Of course, its slightly larger tires and 1.5° slacker headtube might also add to it. Either way, I found the Sutra ULTD to be perfect in that regard. The frame seemed to soak up bumps quite well, while still feeling fairly responsive and not too soft or flexy. Not much changed when loaded up with gear, either. The slight swerving on super steep climbs I mentioned earlier was still present, but not bad.

Kona Sutra ULTD Review

Kona Sutra ULTD Build Kit

Also disappointing was Kona’s decision to ditch the XD hub driver in favor of a standard HG driver. Doing so means it loses its ability to run the wide-range 10-42T cassette. The 11-42T cassette effectively shaves 10% off the total gear range, from 420% to 382%. Not ideal. An easy upgrade would be to switch to the MicroShift CS-H113 11-46T cassette (I’ve found that Rival derailleurs work fine with a 46T cassette cog). This would increase the range to 418% and reduce the granny gear to a slightly more bikepacking-friendly 22.7 gear inches (24.9 gear inches with the 42T cassette cog). You could also go for the Ratio upgrade and an Eagle GX/NX derailleur/cassette if your heart so desired.

There are few things that I really like in the build kit. As mentioned, the Rival 1 components are excellent, particularly with the integrated dropper actuation. And Kona nailed it with their choice of rims; the WTB KOM Light Team i27s pair perfectly with 2.25” tires and are also plenty suitable for 2.4s, should you wish to size up. In addition, the handlebars are excellent. They’re 460mm wide at the drops (on size 56) and have a nice 20° sweep, 105mm drop, and 65mm reach. Plus, they come wrapped in a sweet grippy and velvety black pleather.

Value

So, how does all this stack up against the ULTD’s $2,600 price tag? It’s more expensive than a few other bikes in its class, such as the $1,500 Breezer Radar X. And it’s on par with others, like the $2,600 Salsa Fargo. Considering that the Fargo has a carbon fork and the ULTD is built around a full steel frameset, that price might seem a little high to some. And, at 28.3 pounds (12.84kg), the ULTD is a bit on the heavy side for a “gravel bike.” As mentioned, it felt sluggish as a result. To rectify this, it would require a significant outlay—e.g. a lighter wheelset, and perhaps faster tires if you’re looking to ride more gravel than singletrack.

All that said, I think the ULTD’s MSRP is almost on the money. The component list is pretty good overall, and the only things I’d really tweak out of the box are the skinny WTB saddle and the gearing (adding a MicroShift 11-46T cassette). But it’s a beautiful, unique, and fantastic frame with a solid and dependable build kit that requires only minimal upgrades to tackle almost anything. It’s not a budget bike, and the ride quality and balanced geometry back that up.

  • Good tire clearance and all the mounts and specs you could hope for make it a drop-bar bikepacking rig that ticks a lot of boxes
  • Well balanced, super stable, and confident while descending
  • Versatile bike that begs to be pushed and played with
  • Fantastical iridescent paint job
  • Internal routing and room for a decent size dropper
  • Not as long-day friendly as the LTD
  • Same terribly soft derailleur hanger as its older sibling
  • Heavy build kit
  • Kona ditched the XD driver, which is bad for the overall gear range

Wrap Up

Admittedly, the more I rode the Kona Sutra ULTD, the more my feelings shifted about it. At first, I thought there’s no way it could replace my LTD. However, now that it’s boxed up and ready to send back, I secretly want to swap the two. I really enjoy riding this bike. To me, the addition of the internal dropper routing and slight geometry modifications make it a significantly different bike that lives up to Kona’s goals and has that perfectly balanced feel Kona’s steel bike lineup is known for.

Anyone weighing their options between the LTD and ULTD may find that it’s a tough decision. I think you have to ask yourself, “Would this bike be my only gravel bike or a mountain bike?” Those looking for a gravel bike will likely find the LTD more fitting at that end of the spectrum, despite having mountain bike-esque geometry.

So, who is the Kona Sutra ULTD for? For anyone unfamiliar with the rather snarky and privileged “n+1” theorem, it was invented to calculate how many bikes you need. Variable n is the number of bikes you currently own. The Sutra ULTD can certainly fit into the equation here. If you’re a stickler for having performance-optimized bikes for different disciplines, it’s not going to replace your gravel bike and your hardtail. In that instance, it’s a worthy quiver addition for those looking for something a little different. A bike that can carve up your local singletrack and is perfectly equipped for multi-day, mixed-terrain bikepacking—very similar to the Sutra LTD, but leaning more toward mountain bikers. On the flip side, if you’re a drop-bar aficionado, this very well could be a bike that replaces those two and becomes your gravel bike, rigid mountain bike, and bikepacking rig, all rolled into one.

Выбор туристического (может циклокросс) до 80 т.р.

Всем привет. Помогите в выборе туристического велосипеда до 80 т.р. Циклокросс туристический - какие варианты подскажите в этой области?
Планиирую как длительные походы, так и короткие, дороги - всё подряд, но приоритет пока не асфальт. Байкпакинг.
Материал рамы сталь, колёса 28. дисковая механика, рост 182, в Москве.
Накидайте хороших вариантов пожалуйста. Благодарю.
Последний раз редактировалось kirillok; 21.03.2019 в 13:32 .

Можно поподробнее? Гдеи как туристить? По каким дорогам? Как груз бкдет везтись - багажник или байкпакинг?

Почему колеса 28"?
Почему сталь?
Рост?
Город покупки?

Бесплатно помогу выбрать ростовку и модель велосипеда в Санкт-Петербурге и регионах со скидкой.

нынче такое именуют "грэвел".

потому что есть изрядное количество велосипедов с рамами/вилками, куда лезут 650b с резиной 47С и, параллельно, 28" с резиной 35С. Причем жёсткий выбор по размеру колеса может отбросить такие варианты.

А чего в такой резине хорошего? (это мне на самом деле интересно, а не для троллинга)

"Магия стали" и миф "о сварке на коленке" в любом месте мира?

Чтобы потом апгрейдить на гидравлику?

Размер 54 или 56, ЕТТ примерно 555-565

Ещё и в наличии?

А так - ясно, что описан Jamis Renegade Expat. Продаёт такое понятно кто, но модель 19 года ещё не в наличии.

Можно поподробнее? Гдеи как туристить? По каким дорогам? Как груз бкдет везтись - багажник или байкпакинг?

Почему колеса 28"?
Почему сталь?
Рост?
Город покупки?

Читайте также: