Aoa в самолете что это

Обновлено: 03.07.2024

В Icon Aircraft закончили разрабатывать и тестировать совокупность индикации угла атаки (AoA — angle of attack) для собственной новой амфибии A5, и сняли прекрасное демонстрационное видео о том, как трудится устройство (смотрите ниже).

Индикатор AoA является круглую цветную шкалу, а стрелка выполнена в виде профиля крыла, изменяющего угол атаки в зелёной, жёлтой и красной областях шкалы. Результатом таковой информации, по словам Icon, есть наглядное представление пилота о том, какие конкретно действия в управлении будут более надёжными.

Я пологаю, что верно выполненный индикатор угла атаки полностью меняет восприятие управления самолётом. И его создание очень сильно запоздало, — сообщил основатель Icon Кирк Хоукинс (Kirk Hawkins), в прошлом пилот F-16 Воздушных Сил.

Как продемонстрировано на видео, AoA-индикатор A5 создан так, дабы пилот, смотря за воздушной скоростью, имел возможность следить и за углом атаки, дабы знать, какой запас манёвра у него имеется.

На посадке стрелка-крыло обязана пребывать в зелёной области, у метки Approach. До тех пор пока крыло находится в зелёной и жёлтой территориях, сваливания не случится. Красная территория свидетельствует, что достигнут критический угол атаки.

Любой пилот армейского истребителя надеется на индикатор AoA для помощи при посадке, для избежания неожиданных сваливаний, для максимально действенного применения самолёта, — говорит Хоукинс. Эта разработка безопасности должна быть доступна для большего числа пилотов — особенно для новых пилотов, управляющих мелкими самолётами.

В самолёте Icon A5 гаджет AoA находится в верхнем блоке приборной панели, в максимально видимой части поля зрения пилота. FAA кроме этого признаёт важность индикатора угла атаки в безопасности мелких самолётов.

Samsung Galaxy A5 (2017) Hands On

Увлекательные записи:
Похожие статьи, которые вам, наверника будут интересны:

The Basics of Lift

The shape of a wing is called an airfoil. Airfoils have a curved upper surface that accelerates the air flowing over the top of the wing. This creates an area of lower pressure above the wing, which is how it generates lift.

As the wing is pitched higher, more and more air gets deflected downward. The amount of upper curve relative to the airflow also increases. The net result is more lift.

Measuring the AOA

Traditionally, stalls and stall recovery techniques have been taught to pilots by teaching them to monitor their airspeed during various phases of flight carefully. The result is that the concept of angle of attack is sometimes harder to understand than it needs to be.

What is the Angle of Attack?

The pilot controls the angle of attack by pitching the airplane up or down. If the aircraft is pitched up, the angle of attack increases and the wing makes more lift. If the pilot pitches down, the angle of attack decreases and less lift is produced.

AOA and Flight Path Angle and Pitch Angle

Flight Path and Pitch Angle vs. AOA

Inside the cockpit, the flight path is seldom referenced. The pilots know the flight path they aim to fly, but they do so by targeting specific airspeeds and pitch angles.

Angle of Incidence

The Angle of Attack Changes with Airspeed

Angle of attack AOA at various airspeeds

But what if the pilot needs to slow to 50 knots? If they reduce power and let the aircraft decelerate, the wing will produce less lift, so the plane will begin depending. To maintain altitude as the plane slows, the pilot must pitch up to increase the angle of attack.

On the same note, if the pilot wants to operate at full throttle, the plane will climb as airspeed builds. To maintain their altitude, the pilot will have to pitch down and reduce the angle of attack.

AOA in Steep Turns

The amount of lift a wing needs to create for level flight is not always constant. Some flight maneuvers increase the load factor by adding G-forces to the aircraft. When this happens, the wing may be called on to make double or triple the lift that it does in straight and level, unaccelerated flight.

In order to not lose altitude in these situations, the pilot must increase their angle of attack or speed up. But they must be careful doing so since airframes are only designed to take a certain amount of G-force.

So, to properly execute a steep turn, the pilot will have to do four things simultaneously. They must roll the aircraft into the desired bank angle, and they must apply rudder pressure to yaw it into the turn. The rudder is also used to balance the horizontal component of lift and centripetal force, thereby keeping the aircraft coordinated.

The last two things a pilot must do involve the angle of attack. They must pitch up as they roll into the turn to increase the AOA and maintain their altitude. The increased tail-down force and induced drag from doing this will slow the aircraft, so they must also add power to keep their airspeed.

АоА-индикатор войдет в базовую комплектацию Cessna 172


Американский авиапроизводитель Cessna, входящий в корпорацию Textron Aviation сообщает о технологическом обновлении электронного оборудования самолёта модели Cessna 172, способного значительно повысить безопасность полета. Индикатор АоА (angle-of-attack) должен стать для пилотов инструментом, предотвращающим аварийную потерю контроля над управлением самолетом. Первый тестовый полет самолета Cessna 172 Skyhawk, оснащенного системой АоА, состоялся 5 апреля 2016 года во Флориде. Успешно завершенная программа экспериментов позволила производителю не только предложить новое оборудование в качестве опции для самолетов Cessna 182 Skylane и 206 Turbo Staionair, но и ввести его в систему базовой комплектации для модели Cessna 172. Потеря контроля над управлением является одной из главных причин множества авиакатастроф, в том числе и с летальным исходом. Чаще всего такая ситуация возникает вскоре после взлета или перед посадкой, когда пилот вынужден выполнять маневры на сниженной скорости. Датчики системы АоА, установленные на передней кромке крыла, передают данные на приборную панель пилотской кабины, предупреждая пилота о том, что самолет приближается к условиям сваливания и может произойти потеря контроля.

Aoa в самолете что это

Англо-русский словарь по авиации . 2013 .

Смотреть что такое "AOA" в других словарях:

AOA — Abreviatura de Administration on Aging. Diccionario Mosby Medicina, Enfermería y Ciencias de la Salud, Ediciones Hancourt, S.A. 1999 … Diccionario médico

AOA — Administration on Aging Short Dictionary of (mostly American) Legal Terms and Abbreviations … Law dictionary

AOA — (Angle Of Attack) (Airplanes) sharp aerodynamic angle created between the chord of a wing and the relative wind direction … English contemporary dictionary

Angle Of Attack (AOA) in Aviation

X-31 landing

One of the most fundamental concepts in aerodynamics is the concept of angle of attack, also called AOA. Aerodynamics is a complex subject and there are many concepts that go into understanding precisely what the AOA is and why it is essential.

Table of Contents

The Critical Angle of Attack

The angle of attack cannot be increased indefinitely. At some point, the air stops flowing smoothly over the upper surface of the wing. This results in a sudden decrease in the amount of lift being produced. The point at which this happens is called the critical angle of attack.

When the critical angle of attack has been exceeded, the wing has stalled. While many people wrongly believe that a stall results from flying too slowly, the truth is that a stall can occur at any speed and any point during the flight. Even at high airspeed, if the wing exceeds the critical angle of attack, it will stall.

Accidentally stalling an aircraft can be deadly. A stall is easy to recover from as long as there is enough altitude to do so. But in the traffic patterns near airports, stalls and spins leading to loss of aircraft control continue to be the leading cause of accidents.

Knowing how the aircraft behaves in a stall and recovering from one quickly is foundational pilot training.

AOA vs. Pitch Angle in Stall/Spin Recovery

What if the plane is in an unusual flight attitude? The most dramatic example of this is the example of a spin.

A spin occurs when one wing becomes more deeply stalled than the other. Outside of airshow stunt planes, this is an abnormal flight condition and one that must be avoided.

During a spin, the plane spirals towards the ground, usually in a nose-low attitude. The spin happens quickly, even though forward airspeed is very low. During a spin, the relative wind is basically coming from below the aircraft as it sinks toward the ground. If you visualize the angle of attack, it is substantial.

Читайте также: