Imperator rome достижения

Обновлено: 06.07.2024

This article has been verified for the current version (2.0) of the game.

Imperator has 72 different achievements, all using the Steam achievements mechanics. Achievements have no in-game effects; the achievement just pops up in-game and then added to the player's Steam profile. It is possible to see the achievements sorted by the percentage of users that managed to complete each achievement by going to the game's global achievements at Steam (for more accurate numbers one can use the Steam web API).

The difficulty of each achievement varies; some achievements are very easy (e.g. befriending two other rulers), while some are more difficult (e.g. control all spice production as Mosylon). The below list groups the various achievements by a difficulty level as assessed by the wiki editors (uncategorized - UC - achievements haven't been assessed yet).

Achievements can only be gained in single-player ironman games started in the grand-campaign. They can be earned while playing older versions of the game as long as the given achievement was present in that version.

It is not possible to gain achievements if the checksum has been changed - either by tampering with game files, using mods altering gameplay mechanics (graphical mods do not affect checksum), or if the game installation has been corrupted. NOTE that running the game in debug mode changes the checksum, rendering achievements impossible.

Several achievements contain Easter eggs.

Steam achievements may not unlock instantly upon fulfilling their requirements. Reloading the save file or repeatedly opening and closing the Steam overlay as well as the achievements tab may eventually trigger them.

Generic Missions

There are 3 generic missions available to all countries in the game:

  • The Matter of "Region" - the generic conquest mission directs the country towards the conquest, integration, and assimilation of a neighbouring region.
  • Pearl of [Region]/Growth of [Region]/Stabilize and Grow [Region] - the generic infrastructure mission leads to building up and improving the infrastructure, economy, and productivity of one of the country's regions.
  • Tribal Reform - the tribal reform mission allows a country to reform from a tribal government form into either a monarchy or a republic.

Захватить их всех!

Действие Imperator: Rome начинается в 450 году до нашей эры и продолжается до 27 года нашей эры, то есть охватывает период Римской республики. У игрока есть примерно 500 лет на то, чтобы захватить военным путем или подчинить себе дипломатическим путем земель и провинций больше, чем у его оппонентов. Цель ясна, методы тоже. Что может пойти не так?

Игровой мир Imperator: Rome очень и очень большой, причем разработчики сделали его с сохранением пропорций. Например, территория современной Турции по площади в три раза больше Италии, а государства Азии — настоящие гиганты:

Обзор Imperator: Rome — конкурент Total War с механикой Europa Universalis 4

Обзор Imperator: Rome — конкурент Total War с механикой Europa Universalis 4

Игрок может выбрать любую фракцию, однако есть предустановленный набор из шести: Рим, Египет, Карфаген, Македония, Селевкиды, Фригия. Для них разработчики придумали ворох событий и происшествий. Играть за другие фракции может быть не так увлекательно, хотя большинство игровых механик одинаковы для всех.

Потрясает, насколько тщательно разработчики поработали над игровой картой. С одной стороны, встречаются даже небольшие озера и реки, горы и хребты имеют реальные размеры, а острова в эгейском море поясняют структуру греческих полисов. С другой стороны, имеются некоторые неточности, характерные для представлений о мире в то далекое время.

Обзор Imperator: Rome — конкурент Total War с механикой Europa Universalis 4

Вдобавок, все действия в игре рассчитываются исходя из дистанции до цели. Отправив посла или легион за тридевять земель, придется ожидать недели или даже месяцы, пока они достигнут места назначения. И вам еще повезет, если они не опоздают!

Взглянув на масштаб карты, становится ясно, что захватить этот огромный, просто колоссальный мир, целиком не получится. Поэтому игроку дают одну глобальную задачу. У Рима, например, освободить Италию от конкурентов, а позже — разрушить Карфаген.

У Селевкидов и Македонян — удержать свою территорию и захватить те государства, что образовались после смерти Александра Великого.

Поскольку крупных государств в те далекие времена было немного, большую часть провинций игрового мира занимают небольшие народы и даже племена (всего их около четырехсот), которые любят образовывать союзы и воевать, собираясь группой.

Начав новую игру посреди таких племен, придется довольно долго планировать, кого лучше поглотить, с какой стороны может последовать удар, а с кем выгоднее заключить союз или принять в свой.

Group Missions


Group with unique mission trees at 450 AUC/304 BCE.
Hatched countries either only have group missions without a particular DLC, do not start with access to the missions but can gain them by becoming independent, expanding, creating a local formable nation, or completing some of their national missions, or potentially have access to multiple group mission trees. Note that this map is not completely comprehensive and it is possible for other countries to gain access to group missions under some circumstances.

Certain countries have access to specific "group" missions, which are available to many different countries based on their culture, location, and/or historical context.

Mission Group Mission page Mission trees DLC required Notes
Diadochi Diadochi missions 1 Heirs of Alexander Available to all five Diadochi kingdoms as well as Epirus after completing a certain number of their national missions.
Hellenistic Greek missions 4 None The minor tags of the Greek 'regions' of the western Mediterranean, Magna Graecia, Greece, and the Black Sea have a single mission tree each.

Всего понемножку

Если вы играли в последние игры от Paradox ( Hearts of Iron 4, Europa Universalis 4, Stellaris), то наверняка знаете, насколько хорошо студия отточила концепцию глобальных стратегий в реальном времени.


Imperator: Rome — не исключение. Несмотря на схожий с Total War сеттинг, игры очень разные. От вас требуется в равной степени уделять внимание развитию своего государства, политике, дипломатии, торговле, строительству улучшений и войне.

Обзор Imperator: Rome — конкурент Total War с механикой Europa Universalis 4

В отличие от Rome: Total War или Rome 2, детище Paradox не требует участвовать в бесконечных сражениях на случайно генерирующихся картах, напрягать мозг с балансом армии, расстановкой юнитов и отдачей им приказов. Здесь этого контента нет вообще.

Война — лишь один из элементов геймплея, который сводится к движению солдатика на карте:

Обзор Imperator: Rome — конкурент Total War с механикой Europa Universalis 4

Исход боя рассчитывается по совокупности силы и морального духа, причем моральный двух нередко определяет, одержите вы победу в бою или нет:

Обзор Imperator: Rome — конкурент Total War с механикой Europa Universalis 4

Боевая система вполне очевидна — достаточно набрать побольше пехоты, немного кавалерии, лучников и какой-нибудь экзотики, определить боевой порядок и тактику, чтобы получить машину, проходящую сквозь вражеские провинции как нож сквозь масло. Главное, чтобы мораль не падала.

Но, если вы ожидали от Imperator: Rome повторения серии Total War, только в новой оболочке, то можете закрывать обзор — вам игра точно не понравится. Даже по ее весу (около 1,5 гигабайт) можно понять, что это классическая глобальная стратегия от Paradox.

И, напротив, игра увлечет тех, кто устал от бесконечных сражений и хочет гораздо больше времени уделить дипломатическому поглощению и всестороннему развитию. Так, как это было в Europa Universalis 4 или даже в Stellaris.

Когда масштаб во вред

Проведя больше 10 часов в Imperator: Rome, игра оставила смешанные чувства. С одной стороны, нам понравилась глубина подхода к управлению государствами Античности и то количество игровых возможностей, которые придумали разработчики.

Первое время все хочется опробовать и найти ответ на каждый вопрос. Восторг вызывает живая политическая система, прекрасная дипломатия и появляющиеся случайные события. Однако стоит оседлать логику игры, и она теряет свой блеск, на первый план выходит монотонность действий.

Уже на средней стадии прохождения игру душит её масштабность. Даже в космической Stellaris, где мы рулили целой галактикой, можно было дойти до точки идеального баланса и забыть. Здесь же все время нужно возвращаться к одним и тем же вопросам — вы не управляете государством, как единым целым, вы управляете регионами, которых может быть 300 или 500!

Обзор Imperator: Rome — конкурент Total War с механикой Europa Universalis 4

Да, у игры смешные системные требования и неплохая графика, в ней вполне можно провести несколько вечеров, разбираясь в нюансах, но она не производит впечатления законченного продукта. Говоря откровенное, многое стоит переделать или хотя бы доработать.

Юра Вредина


Юра Вредина

Октавиан, зашел, галочку увидел и всё на этом(, в стиме нет ничего

Октавиан Бусов


Октавиан Бусов ответил Юре

Юра Вредина


Юра Вредина ответил Октавиану

Октавиан, я не играл с выхода игры). Тогда создал римскую империю, ачивку не дали). Теперь вот 10 мин назад опять обломали). А это нелегко). Засранцы они(

Юра Вредина


Юра Вредина ответил Октавиану

Октавиан, зашел в игру, думал фиг с ним, попробую другие сделать), и мне дали достижение когда в меню зашел). Пипец)

Юра Вредина


Юра Вредина ответил Октавиану

Комплексный взгляд на эпоху

В отличие от большинства варгеймов, концентрировавшихся на юнитах и осадах, Imperator: Rome предлагает одновременно держать в голове множество параметров.

Одних только базовых ресурсов шесть: деньги, население, а также военные, гражданские, дипломатические и религиозные очки влияния.

Обзор Imperator: Rome — конкурент Total War с механикой Europa Universalis 4

В основе игровой механики — население (людские ресурсы), которое разделено на четыре класса: рабы, племена, свободные жители и граждане.

Каждый класс дает свои бонусы: за рабов казна получает налоги, племена дают немного людей в армию и немного налогов, свободные жители пополняют армию, а граждане генерируют очки исследований и улучшают объем торговли.

Чем больше у вас людей в государстве, тем больше денег, ресурсов (которые можно продать) и очков влияния они производят, тем проще пополнять армию и набирать новую пехоту/корабли.

Панель технологий предлагает купить за гражданские очки те или иные нововведения в четырех категориях: армия, общество, дипломатия и религия. Технологии влияют на все аспекты игры, так что ими явно не стоит пренебрегать.

Обзор Imperator: Rome — конкурент Total War с механикой Europa Universalis 4

Поскольку в вашем государстве множество элитных семей, они образуют группы по интересам и заседают в Сенате (у римлян). Борьба за власть между ними идет постоянно и вам придется в ней участвовать, чтобы извлечь те или иные преимущества. Так, военная фракция даст бонусы вашей армии, а гражданская — к налогам, времени и скорости строительства.

Обзор Imperator: Rome — конкурент Total War с механикой Europa Universalis 4

Частенько между NPC возникают конфликты, которые придется либо гасить, либо обострять и еще неизвестно, к чему это приведет в дальнейшем. Еще может потребоваться принять трудное решение или пойти на сделку с каким-нибудь амбициозным выскочкой.

Обзор Imperator: Rome — конкурент Total War с механикой Europa Universalis 4

Правительство — один из важнейших компонентов геймплея, который определяет, как будет работать ваше государство. Видимо поэтому назначить сюда можно только профессионала из отрасли и выбор, как правило, велик:

Обзор Imperator: Rome — конкурент Total War с механикой Europa Universalis 4

Дипломатия представлена широким спектром предложений и действий, с каждым государством можно не только враждовать, но и дружить. Механику объявления войны можно назвать стандартом для 2019 года — разбрасываем притязания, захватываем, с мирным договором получаем то, что хотели. А вот союзы и поглощения небольших государств гораздо сложнее.

Дело в том, что каждая захваченная провинция повышает ваш рейтинг агрессии (для других государств) и тирании (во внутренних делах). А это, в свою очередь, снижает ваше влияние в мире и на соседей становится все сложнее воздействовать.

Придется подождать несколько лет, пока уровень милитаризма снизится, чтобы продвигать свою повестку:

Обзор Imperator: Rome — конкурент Total War с механикой Europa Universalis 4

Чтобы жизнь не казалась медом, игрок обязан удовлетворять потребности населения, устраивать религиозные празднества и следить за стабильностью. Нежелательных персонажей из элитных семей, баламутов или тупиц прущих во власть, можно опорочить, бросить в тюрьму или даже казнить:

Обзор Imperator: Rome — конкурент Total War с механикой Europa Universalis 4

Содержание

National Missions


Nations with unique mission trees at 450 AUC/304 BCE.
Hatched countries either potentially have access to 2 sets of national missions or do not start with access to national missions, but can gain access to them over the course of the game.

Certain countries have their own dedicated sets of mission trees exploring their culture and history, current situation, and specific ambitions. These are by far the most detailed and fleshed out mission trees, and all require a certain DLC to be enabled in order to appear ingame. Note that countries will still be able to take their national missions even after forming another nation.

Countries Mission page Mission trees DLC required Notes
Antigonid Kingdom Antigonid missions 3 Heirs of Alexander Also available to any monarchy whose ruler has the Blood of Antigonos trait
Athens Athenian missions 4 Magna Graecia
Carthage Carthaginian missions 10 The Punic Wars Most of these missions are also available to any Punic primary culture that has reached a sufficient size ( regional power or major power, depending on the mission)
Egypt Egyptian missions 4 Heirs of Alexander Requires that Egypt retain Macedonian primary culture and the Lagid ruling family
Epirus Epirote missions 3 Epirus
Macedon Macedonian missions 3 Heirs of Alexander Also available to any monarchy whose ruler has the Blood of Antipatros trait, as well as the Antigonid Kingdom if they abandon Asia and conquer Macedon
Rome Roman missions 9 The Punic Wars
Seleukid Empire Seleukid missions 4 Heirs of Alexander
Sparta Spartan missions 4 Magna Graecia
Syracusae Syracusan missions 4 Magna Graecia Some of these missions are also available to any Hellenistic culture group country that forms Sicily
Thrace Thracian missions 3 Heirs of Alexander Most of these missions are also available to any monarchy whose ruler has the Blood of Lysimachus trait

List of achievements

The "Notes" column lists helpful short tips/strategies.

The column denotes achievements which can't be completed without the use of DLC mechanics.

The "Ver" column indicates in which version a certain achievement was added. Achievements cannot be earned prior to the version they were added in.

The "DI" column is for difficulty as assessed by wiki editors. VE = Very Easy, E = Easy, M = Medium, H = Hard, VH = Very Hard, UC = Uncategorized.

As a Migratory Tribe, settle a new province using the Migration Feature

Have an appointed Dictator refuse to give up power. Appoint a Dictator, and have the same Dictator voluntarily stand down.

Appoint a Dictator
Have the same Dictator voluntarily stand down.

With your current ruler, acquire two other ruler-level friends. Compete in the Olympic Games on at least 10 occasions. Import at least one of each Strategic resource to your capital province. Whilst you have a tribal government form, change a Law.

One of the following must be true:

  • Has not enacted "No Exchange Laws"
  • Has not enacted "Religious Freedom"
  • Has not enacted "Settlement Focus"
  • Has not enacted "Fragmented Clans"
  • Has not enacted "Insular Clans"
  • Has not enacted "Transfer of Wealth"
  • Has not enacted "Tribal Identity Decrees"
  • Has not enacted "Expanded Council"
  • Crete
  • Cyclades
  • Achaea
  • Epirus
  • Aetolia
  • Hellas
  • Laconia


Have any owned city with 100 or more Civilization Value.


Formation requirements for Greater Iberia. Only fully coloured territories are required. Have four researchers with at least 11 of their relevant skill.

Any Character that handles Civic Advances

Any Character that handles Oratory Advances

Any Character handles Religious Advances

As Carthage, own or have a subject own all of Hispania.
  • Tarraconensis
  • Contestania
  • Baetica
  • Lusitania
  • Gallaecia


Required territories for the Punic Ascendance achievement As the Antigonids, sack the cities of Babylon, Alexandria, Lysimacheia, and Pella.


Locations of cities that need to be sacked for the achievement As Rome, conquer the cities of Cariala, Italica, and Aquae Helveticae.


Required territories for the Times New Roman achievement As a Tribe, enact the decision to become a Republic. As Rome, own and at least one City with 70 or more Civilization Value in every Province within the Palestine region.
  • Judea
  • Arabia Petrea
  • Philistia
  • Samaria
  • Galilee
  • Peraea
  • Decapolis


Provinces for the What have the Romans ever done for us? achievement As a Polytheistic country, have a State Pantheon composed entirely of deified rulers. As Thrace, kill the ruler of the Antigonid Kingdom, by completing the “Poetic Justice” mission task. As the Antigonid Kingdom, enact the decision "Secure Antigonid Position".


Territories required to enact the Secure Antigonid Position decision

Has sacked Carthage (3256) through the Conquest of Carthage event

Province of Europa (1453) has 15 or more trade routes

Desecrate Holy Sites for at least 10 different religions. As a Megalithic country, own at least 20 cities producing Stone, and the territory of Cunetio.

Owns 20 territories that produce stone
Owns Cunetio (2012)

The main difficulty is to preserve your territory from Carthaginian ambitions. Ally with Iberian nations, conquer the other Megalithic tribe and attack Carthage while they are engaged in an other war. Take enough territory from the Carthaginian proper (not their client states) to reduce Carthage to Regional power status, then maintain an alliance with them.

A much easier way to accomplish this achievement is to start as Carthage and then switch religions to Megalithic. As Carthage, if you ally with the Etruscans and declare war on Rome as right as soon as you can fabricate a claim on them (immediately after the start of the game), you can annex them. Without Rome you can conquer all of Europe at your leisure without any sort of real checks to your power.

This article has been verified for the current version (2.0) of the game.


Missions are tasks that can be completed for certain bonuses and rewards ranging from claims and pops to special modifiers or even gaining or releasing new and unique subjects and access to special formable nations, providing optional direction for expansion and development as well as flavour and a historically-based narrative for countries that have more unique missions. Some missions, especially timed ones, can trigger events and some can lead to long and complex event chains with many different possible options and outcomes.

All missions are structured as part of a mission tree, with prerequisites that enforce a natural flow through the tasks or mutually exclusive paths to force the country to choose between different options as well as optional branches that can be completed for additional bonuses or ignored if it does not the fit the country's current goals. Some mission trees, particularly the generic ones, are highly versatile with the tree structure and task targets dynamically generated to fit the country and region's current circumstances. The current mission tree, or the queue of available trees if no mission tree is currently selected, can be seen and interacted with in the Missions screen.

Mechanics

Mission Tasks

Potential

Not all tasks will always appear in the mission tree, particularly for the generic conquest and infrastructure missions. Mission tasks will only appear if their potential conditions are fulfilled, usually corresponding to if the particular branch was selected or if the task is at all relevant to the country's current situation. Some tasks are mutually exclusive with each other, with only one out of a possible set ever appearing at a time depending on the exact circumstances (or possibly being chosen randomly). Tasks whose potential are not met do not appear on the mission tree screen and cannot be completed for their effects and rewards; if they are listed as a prerequisite for another task, this requirement is ignored.

Prerequisites

Other than a few starting missions, most tasks have prerequisites that need to be completed before they can be taken or completed, indicated in the interface by an arrow going from the prerequisite to the task that it unlocks. For the purposes of proceeding along the tree, prerequisites also count as completed if they have been bypassed or do not meet their potential (therefore not appearing on the tree at all).

Bypassing

Tasks can be bypassed under certain conditions, usually the task requirements either being no longer possible or relevant, or if a mutually exclusive path is taken. Bypassed tasks can be easily identified by their statue icon being replaced with a heap of rubble; when bypassed, a task is considered completed for most intents and purposes (in particular for the purposes of prerequisites) except that the country does not get the task's rewards.

Completion and Effects

When a mission's requirements are met and its prerequisites have been finished or bypassed, its tile in the mission tree screen will turn from grey to peach and can be taken simply by clicking on it. Most tasks will complete and give their effects immediately, but some missions are timed tasks (indicated by the progress bar at the bottom of the tile) which may take anywhere from a few months to up to two years. Timed tasks may trigger effects when they begin and/or end and frequently have special events that can trigger while they are running as well, and do not count as completed until it has run its entire course. Typically, only one timed task can be running at a time, though instantly completed tasks can still usually be taken while a timed task is running. A few timed missions can fail under certain circumstances, which stops the progress timer and may prevent the country from retaking the task, blocking them from going down that path.

Mission Trees

Generation

While many of the more country-specific mission trees are largely fixed, the more generic ones are more dynamically generated with different branches and tasks as well as the regions, provinces, or nations they target being selected either randomly or based on the country's current circumstances. Some of the higher-level target selection, such as the region target of the generic conquest and infrastructure missions, is done on potential when the mission first appears in the selection screen; this will not be reset unless the mission is taken and completed or aborted, or if the country no longer meets the requirements (and it therefore loses it from its pool) and then somehow regains it. Most of the lower-level target selection, such as the conquest targets for the generic conquest mission is instead done on start, i.e. when the mission is selected and started. Once a mission tree is generated and started, it will usually not change the composition of its structure or the target of its tasks while running.

Selection

Each country can only have a single mission tree active at a time. When first starting the game, or after completing or aborting a mission tree, the country will be presented between a choice of up to 4 possible mission trees to take, drawn from the pool of mission trees for which it meets the requirements; nation or culture-specific missions are more likely to appear than generic ones, though it is rare that a country will be eligible for more than 4 mission trees at a time. Each mission can be selected to display a description and a brief overview of the goals of the mission, and then started with the Start Mission button. The available missions are redrawn from the pool each time a mission is completed or aborted, making it possible to take and then abort a mission if the desired mission is possible but does not currently appear. Newly available missions will also automatically appear in the pool after a few days if the country previously did not meet the requirements for any mission trees at all (which is often the case for small nations that are subject to another power).

Structure

Most mission trees are structured to have a generally linear flow from top to bottom, with at least some of the missions in each row required to start the ones following, and the final completion tasks at the bottom of the tree. Some have varying degrees of branching where the country may be able to choose from a number of different options and outcomes to focus on, with some being mutually exclusive and bypassing the other possible options. In addition to those required to progress down the tree, there are also often many optional tasks and even entire optional branches that do not need to be completed in order to finish the tree, but may provide extra bonuses if the country takes the additional effort to complete them.

Completion

All mission trees have certain final tasks, usually those at the end of the main branch, that need to be completed before finishing the tree; the possible final tasks can be viewed by hovering over the greyed-out Finish Mission button, and they are invariable mutually exclusive if there are multiple possible finishers. Finishing the mission tree can be done at any time after any single final task is completed by pressing the Finish Mission button, which may also give some additional effects or rewards. Waiting to finish the mission tree, for instance to complete various optional tasks, is allowed and there is generally no time limit on how long a country is allowed to take to finish a mission tree. Most mission trees can only be taken once and will disappear from the pool forever once completed, though some are repeatable and can be taken over and over as long as their requirements are met.

Abortion

Mission trees can be aborted at any time using the Abort Mission button, and some missions will also be automatically aborted if the country no longer meets certain requirements, though this is generally rare. Aborting a mission tree will prevent the country from proceeding down any remaining tasks, though most currently collected rewards and modifiers will usually be kept and the country will be allowed to select a new mission tree in the mission selection screen. Some missions, particularly the generic conquest mission, also have a cost to aborting that makes extensive use of mission abortion to get the desired target less viable. Aborted mission trees can generally usually be restarted from the beginning if the country still meets the requirements, though most have a cooldown of 20 years after aborting before they can be restarted.


Imperator: Rome — новое творение компании Paradox, хорошо известной фанатам стратегий. На этот раз игрок отправляется в эпоху становления Древнего Рима и постарается завоевать весь известный на тот момент мир. И даже больше. Насколько это будет интересно и стоит ли погружаться в любимую для многих эпоху — читайте в обзоре!

Скучно и однообразно

К числу основных проблем Imperator: Rome мы относим количество провинций и регионов, которые присутствуют на карте. Их невероятно много. Каждая имеет свою ситуацию в экономике, культуру, религию и добываемые ресурсы. Когда у вас 40 или даже 90 регионов под контролем, не составит труда настроить их и наладить взаимодействие.

Но это уровень «всего лишь» региональной державы! Чтобы достичь статуса крупной державы, придется занять 100 регионов, великой державы — 500 регионов. Да, они входят в провинции, над которыми стоят губернаторы, и им можно задать ту или иную политику, но управлять с каждым следующим годом всё сложнее и сложнее.

Обзор Imperator: Rome — конкурент Total War с механикой Europa Universalis 4

Чтобы получать информацию о состоянии государства разработчики предлагают множество карт-слоев (политическую, торговли, культуры и так далее), а также макропланировщик (с его помощью легко и быстро отдать приказ на строительство, набор войск или обращение в свою культуру/религию). Но когда число регионов превышает 300, этого также начинает не хватать и возникает вопрос — а зачем оно все нужно?

Как только вы разберетесь в игровой механике Imperator: Rome и, вероятно, начнете следующую партию уже без характерных для новичка ошибок, игра рискует быстро надоесть.

В ней всё сводится к однообразным действиям — собери крепкое ядро, прокачай экономику, увеличь армию, захвати соседа, обрати его в свою культуру и веру, прокачай экономику этого региона и двигайся дальше.

Обзор Imperator: Rome — конкурент Total War с механикой Europa Universalis 4

Прокачка регионов — откровенно скучное мероприятие, ведь тут всего две активности. Первая связана с классами населения. Их можно повышать и понижать, и это придется вручную регулировать, ради баланса между казной, пополнением армии и исследованиями.

Что касается строительства зданий, то их аж четыре (!) и это, скорее, модификаторы. Например, рынок повышает привлекательность торговых путей, в то время как амбар повышает довольство среди рабов. Все, больше ничего нет. Такое ощущение, что это просто «костыль» и в будущем нас ожидает модель прокачки провинций в духе Stellaris.

Нарекания вызывает и пользовательский интерфейс — он очень неудобен и плохо информативен, приходится несколько раз переключаться в поисках нужного меню или сводки. Дело даже не в размере шрифта, а в расположении блоков и засилии текстовых элементов вместо графиков и диаграмм.

У Paradox обширный опыт и создается ощущение, что они просто стремились не сделать интерфейс Imperator: Rome похожим на свои другие игры, где подобные ошибки уже давно устранены.

Читайте также: