Миг 21 вар тандер обзор

Обновлено: 04.07.2024

mig-21_smt.jpg

МиГ-21СМТ — советский сверхзвуковой реактивный истребитель и перехватчик, разработанный в середине 1970-х. Считается одним из самых знаменитых советских самолётов второй половины XX века. По сравнению с оригинальной, эта модель обладает рядом преимуществ, одним из которых является возможность использовать ракеты Р-60 класса «воздух — воздух» или более продвинутые Р-3Р, наводящейся с помощью РЛС. Добавлен в обновлении 1.95 «Северный ветер» и располагается на VI ранге в дереве исследования авиации СССР.

Основные характеристики

Летно-технические характеристики

Позволяет резко сбросить полётную скорость путём выпуска специальных щитков. Уменьшает тормозной путь при посадке на любой взлётно-посадочной полосе.


МиГ-21СМТ оснащается турбореактивным двигателем Туманский Р-13Ф-300, благодаря которому он способен разгоняться до максимальной скорости 1300 км/ч (1.06 Маха) у земли, а на высоте 13 километров — до 2200 км/ч (2.1М). Кроме того, МиГ-21 обладает хорошей скороподъёмностью — 120 м/с, что является одним из лучших показателей в игре.

Таким образом, МиГ-21 способен развивать высокую скорость и быстро набирать высоту, но у этого самолёта есть и слабые стороны. Так, треугольная форма крыла обеспечивает стабильность при полётах на сверхзвуковых скоростях, но в то же время негативно сказывается на маневренности самолёта и является причиной большой потери скорости при резких манёврах. Лучше всего МиГ-21СМТ подходит тактика соколиного удара, а вот виражных боёв следует избегать.

Живучесть и бронирование

Отстреливаемые объекты, способные отвлечь на себя ракеты с радиолокационным и ИК-наведением.


В целом, МиГ-21 обладает хорошей живучестью из-за прочной конструкции и малой площади крыла. Пилота защищает 65 мм бронестекло и стальная перегородка в задней части кокпита. Но все же пожалуй лучшей защитой от 20 мм и 30 мм скорострельных пушек будет маневр уклонения, нежели броня. Позади пилота находятся топливные баки в фюзеляже, крыльях и гаргроте. После пожара есть небольшой шанс потушиться и уйти на ремонт. К сожалению, продолжать полноценный бой на подбитом реактивном истребителе в большинстве случаев не возможно.

Модификации и экономика

Вооружение

Курсовое вооружение

МиГ-21СМТ файл2.jpg

По сравнению с ранними моделями состав вооружения МиГ-21 СМТ изменился, но не стал менее смертоносным. Оснащён всего одной двухствольной 23-мм пушкой ГШ-23Л с боезапасом на 200 выстрелов. Радует баллистика и скорострельность, они кардинально отличаются от знакомого вооружения МиГ-15 и МиГ-17. Точные и быстрые, не оставляют ни единого шанса врагу. Даже после попадания нескольких снарядов, противник если не развалится на части, то не сможет продолжать полноценный бой. Стрелять надо точно, как снайпер, одиночными выстрелами, так как БК скудный. Редко когда придется стрелять длинной очередью, разве что в лобовых, но лучше их всячески избегать.

Подвесное вооружение




Есть в арсенале МиГ-21СМТ и вспомогательное вооружение, которое позволит вам атаковать наземные цели: самолёт может быть оснащён НАРами С5К в количестве 96 штук, С-24 в количестве 4 штуки. Кроме ракет можно вооружиться двумя неуправляемыми бомбами весом в 250 и 500 кг.

Кроме неуправляемых ракет, в наличии четыре управляемые ракеты класса «воздух-воздух» Р-60 и Р-3Р. В большинству случаев ракеты станут основным дальнобойным вооружением, а пушки как вспомогательное оружие в ближнем бою.

В наземных боях поможет СПО, которая оповестит о «локе» ЗСУ с радиолокатором. В авиационных боях в наличии радар для поиска и удержания цели при любых метеоусловиях.

Полный список пресетов:

  • Без нагрузки
  • 64 неуправляемых ракеты С-5K
  • 96 неуправляемых ракет С-5K
  • 4 неуправляемых ракеты С-24
  • 4 ракеты класса «воздух-воздух» Р-3С
  • 4 ракеты класса «воздух-воздух» Р-60
  • 4 ракеты класса «воздух-воздух» Р-3Р
  • 2 ракеты класса «воздух-воздух» Р-3С + 64 неуправляемых ракеты С-5K
  • 2 ракеты класса «воздух-воздух» Р-60 + 64 неуправляемых ракеты С-5K
  • 2 ракеты класса «воздух-воздух» Р-3С + 2 неуправляемых ракеты С-24
  • 2 ракеты класса «воздух-воздух» Р-60 + 2 неуправляемых ракеты С-24
  • 2 ракеты класса «воздух-воздух» Р-3Р + 2 ракеты класса «воздух-воздух» Р-60
  • 4 х 250 кг бомбы ОФАБ-250-270 (всего 1000 кг)
  • 2 бомбы ФАБ-500M-54 весом 500 кг (всего 1000 кг)
  • 2 ракеты класса «воздух-воздух» Р-3С + 2 бомбы ОФАБ-250-270 весом 250 кг
  • 2 ракеты класса «воздух-воздух» Р-60 + 2 бомбы ОФАБ-250-270 весом 250 кг

Применение в бою

МиГ-21СМТ файл6.jpg

МиГ-21СМТ файл7.jpg

В авиационных боях, МиГ чувствует себя в своей тарелке. ЛТХ позволяют применить множество тактик. Улететь в космос, гонять врагов у земли, запуская ракеты, перехватывать бомбардировщики. Выбор только за пилотом. Атака на проходах становится еще более сложной из за высочайших скоростей. Форсажный режим, в бою, дает избыточную мощность и колоссально потребляет топливо. Вполне хватает 100% тяги. Для сброса скорости у самолета предназначены огромные тормозные щитки, быстро погашающие скорость за счет большой площади и относительно легкого самолета.

Ракеты класса «воздух-воздух» применять рекомендуется не дальше чем за два километра. Если сблизиться еще больше, враг может увидеть самолет на радаре и уклонится. Хоть он и получит уведомление «Ракета пущена», но отворачивать будет уже слишком поздно. На страховку, если увернуться получится, есть 23-мм пушка.

Важно! Если в прицеле ГСН окажется союзник, с высокой вероятностью ракета может попасть именно в него.

Так же стоит помнить, что Р-3С или Р-60 может перевестись на солнце и игнорировать двигатель врага, если последний уберет тягу.

Ещё у самолёта имеются управляемые ракеты класса «воздух-воздух» с полуактивной радиолокационной головкой самонаведения (ПАРГСН) — Р-3Р, для которой нужно захватить цель с помощью РЛС и сопровождать её до попадания ракеты. Это позволит сбивать вражеские самолёты на большой дистанции и захватывать цель в переднюю полусферу. Но стоит помнить, что цель нельзя захватить, если вражеский самолёт находится у земли. Также, если РЛС потеряет цель, то ракета уйдёт мимо цели.

В совместных боях, успешно получится атаковать только воздушные цели, часто будут встречаться вертолёты.

Для атаки наземных целей предусмотрены мощные ракеты С-24, 96 штук кумулятивных С5К или 2 бомбы по 500 кг.

Незаменимым помощником станет СПО, которая оповестит о сканирующей небо ЗСУ с радиолокатором.

Достоинства и недостатки

Достоинства:

  • Высокая тяговооруженность, скорость и климб;
  • Четыре УРВВ «Р-60»;
  • Мощное подвесное вооружение для совместных боев;
  • В наличии СПО (Система Предупреждения об Облучении);
  • Ракеты с полуактивной радиолокационной головкой самонаведения (ПАРГСН);
  • Радар, с возможностью захвата цели;
  • Эффективный воздушный тормоз.
  • Малый боекомплект пушки;
  • Значительная потеря скорости при манёврах.

Историческая справка


Работы над МиГ-21 стартовали ещё в начале 1950-х, когда в конструкторском бюро Микояна началась разработка нового реактивного самолёта со стреловидной формой крыла. Впоследствии был создан отдельный прототип с треугольным крылом, получивший обозначение Е-4. В целом лётные испытания Е-4 прошли успешно, однако в процессе стало очевидно — прототип требует серьёзной доработки. Работа над проектом была продолжена. После ряда доработок был создан прототип Е-5, первый полёт которого состоялся в январе 1956 года.

В процессе испытаний этот самолёт получил серийное обозначение МиГ-21 и был одобрен к производству, хотя первая партия МиГ-21 была невелика и состояла лишь из нескольких машин. А тем временем инженеры работали над новой, ещё более совершенной моделью. Испытания завершились к маю 1958 года. На МиГ-21СМТ в начале устанавливался накладной топливный бак емкостью (900л). Бак разделен гермоперегородкой на два отсека: передней вместимостью 650л и задней вместимостью 250л. Задний отсек вырабатывается одновременно с крыльевыми баками-отсеками. На самолетах МиГ-21СМТ с серийного номера 50-ММ07 устанавливался накладной топливный бак вместимостью 530л. Конструкция которого, аналогична подобному баку на самолетах типов «50 бис» и «75».

Для компенсации возросшего веса установили двигатель Р-13Ф-300 с чрезвычайным режимом. Это позволило в полете у земли со скоростью звука увеличить тягу на 1900 кгс по сравнению с первым форсажным режимом двигателя Р13-300.

Вооружение состояло из одной встроенной пушки ГШ-23Л, ракет класса «воздух-воздух» К-13 или Р-60 и Р-60М для ведения ближнего боя и/или блоков НУРС УБ-16 и УБ-32, неуправляемых ракет класса «воздух-земля» С-24, бомб.

В 1971 году Горьковский авиационный завод выпустил первые 116 серийных машин (тип «50»). Но надежды, возлагавшиеся на нее военными, не оправдались. Тяжелый, с заметно ухудшившейся маневренностью истребитель был выпущен в количестве 281 штуки и не оставил заметного следа в авиации.

mig-21_smt.jpg

МиГ-21СМТ — советский сверхзвуковой реактивный истребитель и перехватчик, разработанный в середине 1970-х. Считается одним из самых знаменитых советских самолётов второй половины XX века. По сравнению с оригинальной, эта модель обладает рядом преимуществ, одним из которых является возможность использовать ракеты Р-60 класса «воздух — воздух» или более продвинутые Р-3Р, наводящейся с помощью РЛС. Добавлен в обновлении 1.95 «Северный ветер» и располагается на VI ранге в дереве исследования авиации СССР.

Основные характеристики

Летно-технические характеристики

Позволяет резко сбросить полётную скорость путём выпуска специальных щитков. Уменьшает тормозной путь при посадке на любой взлётно-посадочной полосе.


МиГ-21СМТ оснащается турбореактивным двигателем Туманский Р-13Ф-300, благодаря которому он способен разгоняться до максимальной скорости 1300 км/ч (1.06 Маха) у земли, а на высоте 13 километров — до 2200 км/ч (2.1М). Кроме того, МиГ-21 обладает хорошей скороподъёмностью — 120 м/с, что является одним из лучших показателей в игре.

Таким образом, МиГ-21 способен развивать высокую скорость и быстро набирать высоту, но у этого самолёта есть и слабые стороны. Так, треугольная форма крыла обеспечивает стабильность при полётах на сверхзвуковых скоростях, но в то же время негативно сказывается на маневренности самолёта и является причиной большой потери скорости при резких манёврах. Лучше всего МиГ-21СМТ подходит тактика соколиного удара, а вот виражных боёв следует избегать.

Живучесть и бронирование

Отстреливаемые объекты, способные отвлечь на себя ракеты с радиолокационным и ИК-наведением.


В целом, МиГ-21 обладает хорошей живучестью из-за прочной конструкции и малой площади крыла. Пилота защищает 65 мм бронестекло и стальная перегородка в задней части кокпита. Но все же пожалуй лучшей защитой от 20 мм и 30 мм скорострельных пушек будет маневр уклонения, нежели броня. Позади пилота находятся топливные баки в фюзеляже, крыльях и гаргроте. После пожара есть небольшой шанс потушиться и уйти на ремонт. К сожалению, продолжать полноценный бой на подбитом реактивном истребителе в большинстве случаев не возможно.

Модификации и экономика

Вооружение

Курсовое вооружение

МиГ-21СМТ файл2.jpg

По сравнению с ранними моделями состав вооружения МиГ-21 СМТ изменился, но не стал менее смертоносным. Оснащён всего одной двухствольной 23-мм пушкой ГШ-23Л с боезапасом на 200 выстрелов. Радует баллистика и скорострельность, они кардинально отличаются от знакомого вооружения МиГ-15 и МиГ-17. Точные и быстрые, не оставляют ни единого шанса врагу. Даже после попадания нескольких снарядов, противник если не развалится на части, то не сможет продолжать полноценный бой. Стрелять надо точно, как снайпер, одиночными выстрелами, так как БК скудный. Редко когда придется стрелять длинной очередью, разве что в лобовых, но лучше их всячески избегать.

Подвесное вооружение




Есть в арсенале МиГ-21СМТ и вспомогательное вооружение, которое позволит вам атаковать наземные цели: самолёт может быть оснащён НАРами С5К в количестве 96 штук, С-24 в количестве 4 штуки. Кроме ракет можно вооружиться двумя неуправляемыми бомбами весом в 250 и 500 кг.

Кроме неуправляемых ракет, в наличии четыре управляемые ракеты класса «воздух-воздух» Р-60 и Р-3Р. В большинству случаев ракеты станут основным дальнобойным вооружением, а пушки как вспомогательное оружие в ближнем бою.

В наземных боях поможет СПО, которая оповестит о «локе» ЗСУ с радиолокатором. В авиационных боях в наличии радар для поиска и удержания цели при любых метеоусловиях.

Полный список пресетов:

  • Без нагрузки
  • 64 неуправляемых ракеты С-5K
  • 96 неуправляемых ракет С-5K
  • 4 неуправляемых ракеты С-24
  • 4 ракеты класса «воздух-воздух» Р-3С
  • 4 ракеты класса «воздух-воздух» Р-60
  • 4 ракеты класса «воздух-воздух» Р-3Р
  • 2 ракеты класса «воздух-воздух» Р-3С + 64 неуправляемых ракеты С-5K
  • 2 ракеты класса «воздух-воздух» Р-60 + 64 неуправляемых ракеты С-5K
  • 2 ракеты класса «воздух-воздух» Р-3С + 2 неуправляемых ракеты С-24
  • 2 ракеты класса «воздух-воздух» Р-60 + 2 неуправляемых ракеты С-24
  • 2 ракеты класса «воздух-воздух» Р-3Р + 2 ракеты класса «воздух-воздух» Р-60
  • 4 х 250 кг бомбы ОФАБ-250-270 (всего 1000 кг)
  • 2 бомбы ФАБ-500M-54 весом 500 кг (всего 1000 кг)
  • 2 ракеты класса «воздух-воздух» Р-3С + 2 бомбы ОФАБ-250-270 весом 250 кг
  • 2 ракеты класса «воздух-воздух» Р-60 + 2 бомбы ОФАБ-250-270 весом 250 кг

Применение в бою

МиГ-21СМТ файл6.jpg

МиГ-21СМТ файл7.jpg

В авиационных боях, МиГ чувствует себя в своей тарелке. ЛТХ позволяют применить множество тактик. Улететь в космос, гонять врагов у земли, запуская ракеты, перехватывать бомбардировщики. Выбор только за пилотом. Атака на проходах становится еще более сложной из за высочайших скоростей. Форсажный режим, в бою, дает избыточную мощность и колоссально потребляет топливо. Вполне хватает 100% тяги. Для сброса скорости у самолета предназначены огромные тормозные щитки, быстро погашающие скорость за счет большой площади и относительно легкого самолета.

Ракеты класса «воздух-воздух» применять рекомендуется не дальше чем за два километра. Если сблизиться еще больше, враг может увидеть самолет на радаре и уклонится. Хоть он и получит уведомление «Ракета пущена», но отворачивать будет уже слишком поздно. На страховку, если увернуться получится, есть 23-мм пушка.

Важно! Если в прицеле ГСН окажется союзник, с высокой вероятностью ракета может попасть именно в него.

Так же стоит помнить, что Р-3С или Р-60 может перевестись на солнце и игнорировать двигатель врага, если последний уберет тягу.

Ещё у самолёта имеются управляемые ракеты класса «воздух-воздух» с полуактивной радиолокационной головкой самонаведения (ПАРГСН) — Р-3Р, для которой нужно захватить цель с помощью РЛС и сопровождать её до попадания ракеты. Это позволит сбивать вражеские самолёты на большой дистанции и захватывать цель в переднюю полусферу. Но стоит помнить, что цель нельзя захватить, если вражеский самолёт находится у земли. Также, если РЛС потеряет цель, то ракета уйдёт мимо цели.

В совместных боях, успешно получится атаковать только воздушные цели, часто будут встречаться вертолёты.

Для атаки наземных целей предусмотрены мощные ракеты С-24, 96 штук кумулятивных С5К или 2 бомбы по 500 кг.

Незаменимым помощником станет СПО, которая оповестит о сканирующей небо ЗСУ с радиолокатором.

Достоинства и недостатки

Достоинства:

  • Высокая тяговооруженность, скорость и климб;
  • Четыре УРВВ «Р-60»;
  • Мощное подвесное вооружение для совместных боев;
  • В наличии СПО (Система Предупреждения об Облучении);
  • Ракеты с полуактивной радиолокационной головкой самонаведения (ПАРГСН);
  • Радар, с возможностью захвата цели;
  • Эффективный воздушный тормоз.
  • Малый боекомплект пушки;
  • Значительная потеря скорости при манёврах.

Историческая справка


Работы над МиГ-21 стартовали ещё в начале 1950-х, когда в конструкторском бюро Микояна началась разработка нового реактивного самолёта со стреловидной формой крыла. Впоследствии был создан отдельный прототип с треугольным крылом, получивший обозначение Е-4. В целом лётные испытания Е-4 прошли успешно, однако в процессе стало очевидно — прототип требует серьёзной доработки. Работа над проектом была продолжена. После ряда доработок был создан прототип Е-5, первый полёт которого состоялся в январе 1956 года.

В процессе испытаний этот самолёт получил серийное обозначение МиГ-21 и был одобрен к производству, хотя первая партия МиГ-21 была невелика и состояла лишь из нескольких машин. А тем временем инженеры работали над новой, ещё более совершенной моделью. Испытания завершились к маю 1958 года. На МиГ-21СМТ в начале устанавливался накладной топливный бак емкостью (900л). Бак разделен гермоперегородкой на два отсека: передней вместимостью 650л и задней вместимостью 250л. Задний отсек вырабатывается одновременно с крыльевыми баками-отсеками. На самолетах МиГ-21СМТ с серийного номера 50-ММ07 устанавливался накладной топливный бак вместимостью 530л. Конструкция которого, аналогична подобному баку на самолетах типов «50 бис» и «75».

Для компенсации возросшего веса установили двигатель Р-13Ф-300 с чрезвычайным режимом. Это позволило в полете у земли со скоростью звука увеличить тягу на 1900 кгс по сравнению с первым форсажным режимом двигателя Р13-300.

Вооружение состояло из одной встроенной пушки ГШ-23Л, ракет класса «воздух-воздух» К-13 или Р-60 и Р-60М для ведения ближнего боя и/или блоков НУРС УБ-16 и УБ-32, неуправляемых ракет класса «воздух-земля» С-24, бомб.

В 1971 году Горьковский авиационный завод выпустил первые 116 серийных машин (тип «50»). Но надежды, возлагавшиеся на нее военными, не оправдались. Тяжелый, с заметно ухудшившейся маневренностью истребитель был выпущен в количестве 281 штуки и не оставил заметного следа в авиации.

mig-21_smt.jpg

The MiG-21SMT is a rank VII Soviet jet fighter with a battle rating of 10.3 (AB/RB) and 10.7 (SB). It was introduced in Update 1.95 "Northern Wind".

General info

Flight performance

Allows you to dramatically reduce the flight speed by releasing special flaps Reduces braking distance when landing on any runway

As an evolution of the previous MiG-21F-13, the MiG-21SMT inherits some flight characteristics of its older sibling.

Both of them can pull high angle-of-attack (AoA) which enables its pilot to easily get guns on target at the cost of extreme speed loss. Both of them are light aircraft which enables them to climb with ease. And both of them have high wing loading, which can hinder manoeuvrability, particularly at high altitudes where the atmosphere is thinner. However, that's where the similarities end, as the MiG-21SMT comes with upgrades, most notably removed armour which shaved 500 kg off its scale and an uprated engine, the R-13F-300, which outputs 5722 kgf, 700 more than R-11F-300 on MiG-21 F-13. In practice, this means that the MiG-21SMT is best in class when it comes to acceleration and climbing performance.

Manoeuvrability wise, SMT is extremely nimble at lower altitudes, where its high AoA can outweigh its high wing load, and high acceleration can mitigate speed loss, allowing it to pull hard turns, provided the pilot monitors the speed. At high altitudes, the story is different, as it proves to be very unresponsive, leaving the user vulnerable to attacks, particularly to missiles. One more characteristic any prospecting user should note is that the aircraft tends to break its wings beyond 11 G, and considering the MiG-21SMT will merrily pull over 12 G at high speed turns if the boosters modification is equipped, unequipping it may help if the pilot has trouble with wings ripping.

When it comes to raw straight-line speed, the MiG-21SMT can get to its top speed much faster than its contemporary fighters at any altitude. In fact, speed should always be monitored, as it can easily reach its relatively high wing speed limit of

1300 km/h indicated airspeed (IAS), even at level flight. High acceleration and high top speed mean that the MiG-21SMT is more than able to intercept almost any target, the only exception being F-4C which is already sitting at its top speed. One more notable feature is that due to its low weight and high thrust, energy management is a breeze and the aircraft will quickly both lose and gain speed, which may prove useful when trying to stay on the target's back.

Characteristics Max Speed
(km/h at 13,000 m)
Max altitude
(metres)
Turn time
(seconds)
Rate of climb
(metres/second)
Take-off run
(metres)
AB RB AB RB AB RB
Stock 2,164 2,126 16000 36.8 37.8 136.9 128.0 750
Upgraded 2,318 2,240 35.4 36.0 196.3 165.0

Details

Features
Combat flaps Take-off flaps Landing flaps Air brakes Arrestor gear Drogue chute
X X
Limits
Wings (km/h) Gear (km/h) Flaps (km/h) Max Static G
Combat Take-off Landing + -
1365 700 N/A 500 450

Engine performance

Engine Aircraft mass
Engine name Number Basic mass Wing loading (full fuel)
Tumansky R-13F-300 1 6,052 kg 379 kg/m 2
Engine characteristics Mass with fuel (no weapons load) Max Takeoff
Weight
Weight (each) Type 12m fuel 20m fuel 30m fuel 43m fuel
1,140 kg Afterburning axial-flow turbojet 6,852 kg 7,288 kg 7,907 kg 8,717 kg 9,900 kg
Maximum engine thrust @ 0 m (RB/SB) Thrust to weight ratio @ 0 m (WEP)
Condition 100% WEP 12m fuel 20m fuel 30m fuel 43m fuel MTOW
Stationary 3,917 kgf 7,120 kgf 1.04 0.98 0.90 0.82 0.72
Optimal 3,917 kgf
(0 km/h)
7,935 kgf
(1,200 km/h)
1.16 1.09 1.00 0.91 0.80

Survivability and armour

Aircraft countermeasures to distract IR and radar-guided missiles and also AA radar

The MiG-21SMT is a light fighter and its survivability reflects that. It lacks armour and the airframe is fragile. On top of it all, MiG-21, in general, has a very unstable airframe, which means that any changes to its aerodynamic properties may make it difficult to control. Exercise caution when flying it.

Modifications and economy

Armaments

Ballistic Computer
CCIP (Guns) CCIP (Rockets) CCIP (Bombs) CCRP (Bombs)

Offensive armament

The MiG-21SMT is armed with:

  • 1 x 23 mm GSh-23L cannon, belly-mounted (200 rpg)

The GSh-23L fires at a rate of 3,396 rounds per minute, which leaves the plane with a 3.53 second firing time.

Suspended armament

The MiG-21SMT can be outfitted with the following ordnance:

  • Without load
  • 2 x R-3S missiles
  • 64 x S-5K rockets
  • 96 x S-5K rockets
  • 4 x S-24B rockets
  • 4 x R-3S missiles
  • 4 x R-3R missiles
  • 2 x R-3R missiles + 2 x R-3S missiles
  • 4 x R-60 missiles
  • 2 x R-60 missiles + 2 x R-3R missiles
  • 64 x S-5K rockets + 2 x R-3S missiles
  • 64 x S-5K rockets + 2 x R-3R missiles
  • 64 x S-5K rockets + 2 x R-60 missiles
  • 2 x S-24B rockets + 2 x R-3S missiles
  • 2 x S-24B rockets + 2 x R-3R missiles
  • 2 x S-24B rockets + 2 x R-60 missiles
  • 4 x 250 kg OFAB-250sv bombs (1,000 kg total)
  • 2 x 500 kg FAB-500M-54 bombs (1,000 kg total)
  • 2 x 250 kg OFAB-250sv bombs + 2 x R-3S missiles (500 kg total)
  • 2 x 250 kg OFAB-250sv bombs + 2 x R-3R missiles (500 kg total)
  • 2 x 250 kg OFAB-250sv bombs + 2 x R-60 missiles (500 kg total)

The MiG-21SMT can be armed with both anti-air missiles and ground strike ordnance on its four hard-point pylons under the wing. While most of the weapons can be seen on other aircraft, the unique weapon that this aircraft can carry is R-60 IR air-to-air missile. Compared to R-3S which can be found on most Russian aircraft capable of launching missiles, R-60 has a much more sophisticated IR tracking system, allowing it to track targets up to 5 km away, and keep them on its sights at a much faster pace, which results in a reliable lock that not many targets can shake off. R-60 can also be fired in a wider range of situations, as the missile can track targets while on the pylon. This is critical to how the missile works which means that the missile has a much higher launch load factor and is able to intercept targets immediately after being launched. This is much different than the R-3S which tracks targets only half a second after launch and needs the platform to stay still in order to track the target, leaving the aircraft vulnerable to attacks. R-60 is a much smaller missile than R-3S, weighing at 44 kg instead of 77 kg that an R-3S weighs. Missile's explosive payload is also significantly smaller, weighing at 3.5 kg. Rocket motors on R-60 are much smaller than on R-3S and this means that R-60 is much slower than R-3S, and even though it can lock on targets at 5 km, it has a lower range than R-3S. In practice, R-60 is a reliable and potent anti-aircraft weapon that excels at taking out even nimble targets in dogfights at ranges from 300 m to 2 km but is unable to reach targets beyond 3 km due to its less powerful rocket motors. R-3S, however, can only be used reliably at targets which are not paying attention or are unable to react quickly to a missile launch, but they can also be used to intercept targets at much further ranges than R-60.

When it comes to dumb-fire rockets, MiG-21SMT can carry S-5K 55 mm rockets and S-24 240 mm rockets. S-5K have a small warhead that is able to penetrate 150 mm of armour at 0°. However, due to their small warhead, they need a direct hit on the target in order to do any damage and even if they do connect, the damage is minimal to any armoured target. S-24, though, is a 235 kg behemoth, capable of taking out most targets with a single hit.

Usage in battles

Combining its ability to pull high angle-of-attack on demand, excellent acceleration, high top speed and powerful dogfighting weaponry, MiG-21SMT is a potent air superiority dogfighter/interceptor. It allows the pilot to intercept any target, quickly get on its back and stay there, while also giving the user a safety net in the shape of its acceleration that enables it to break from any engagement with ease. It is recommended to stay at low altitude and not use full elevator if not in a dogfight. For air-to-air combat, the 4 x R-60 setup is the most versatile, albeit the 2 x R-60 and 2 x R-3R setup will allow you to get the most out of head-on scenario. If going for the latter option, make sure to create a keybind to switch between the different missiles using the Weapons selector mechanic. Overall, the MiG-21SMT is a versatile plane adaptable to any playstyle.

Enemies worth noting

  • F-4E/EJ - Most common enemy, their potent missile armament is something to be feared but the SMT will beat it in a dogfight. F-4Cs, FGR.2s, and FG.1s are effectively the same plane with different missiles.
  • Mirage IIIC - High priority targets, their missiles are nearly undodgeable. The SMT can win a dogfight, but it is a 50/50 chance and depends on pilot skill and crew.
  • J35D - Effectively the only plane that can outmanoeuvre an SMT, it is best to target them when they are distracted.

Radars

The MiG-21SMT is equipped with a Sapphire-21 search and tracking radar. The radar is mounted in the nose of the aircraft.

Sapphire-21 - Target Detection Radar
Maximum
Detection
Range
Guaranteed
Detection
Range
Max Azimuth
Scan Angle
Max Elevation
Scan Angle
30,000 m
(theoretical)
20,000 m ±30° -3°/+17°
Sapphire-21 - Target Tracking Radar
Maximum
Tracking
Range
Minimum
Tracking
Range
Azimuth Tracking
Angle
Elevation Tracking
Angle
20,000 m 300 m ±30° ±17°

Pros and cons

  • High thrust-to-weight ratio
  • Excellent acceleration from 1,000 - 1,200 km/h
  • Excellent rate of climb, can maintain mach 1+ at 30 degrees
  • R-60 missile is tied as the highest G loading missile in-game (can lock on in most side aspect scenarios)
  • Only in game version of the MiG-21, alongside the MiG-21bis, capable of being equipped with a radar missile, that being the R-3R
  • Maintains speed and energy in turns better than the MiG-21F-13
  • Its RP-22SM radar has high tracking range
  • Much higher rate of fire than earlier cannon-armed Soviet jets
  • Has a radar-warning-receiver (RWR)
  • Can perform a cobra with full real controls
  • Increased fuel load compared to other MiG-21 variants
  • Access to countermeasures
  • GSh-23L cannon is mounted oddly and has poor ballistics
  • Less agile than other MiG-21 variants
  • Using afterburner on the deck can overspeed the aircraft even in a slight climb
  • Like the 21F before it, takes damage poorly
    • The SMT variant has a significantly increased chance of breakup above the redline compared to the F-13 (Do not linger above redline at all if possible)

    History

    The MiG-21 was a supersonic interceptor aircraft designed by the Mikoyan-Gurevich Design Bureau (Mikoyan OKB) located in the Soviet Union. The development of the aircraft began in early 1950's, when Mikoyan OKB finished their first design of the aircraft designated as Ye-1. However, the prototype was quickly determined to be too under-powered, and led to the a redesign of the aircraft, designated Ye-2. Both of these aircraft and the prototype to follow had swept back wings, such as those found on the MiG-15. The first prototype to have the signature delta wings of the MiG-21 was the Ye-4. The aircraft made it's maiden flight on June 16th, 1955, and made its first public appearance during the Soviet Aviation Display at Moscow's Tushino Airfield in July 1956. The MiG 21 became the Soviet Unions first successful fighter and interceptor aircraft, it was lightweight, and had a powerful afterburner, allowing it to reach speeds of up to Mach 2, and was comparable to the French Dassault Mirage III, and American Northrop F-5 Freedom Fighter and Lockheed F-104 Starfighter at the time. However, the aircraft had a short range, which was worsened by the poor placement of its fuel tanks. Due to this, the development of the MiG-21 SMT began. The SMT variant of the MiG-21 contained more fuel tanks in the spine of the aircraft, which resulted in the aircraft being hard to fly as a result of the enlarged spine. The fuel tank however, did give the aircraft an increased range of up to 250 km (155 mi). The SMT variant also had an electronic countermeasures capability. The MiG-21 SMT is no longer in service.

    mig-21_pfm.jpg

    The MiG-21PFM is a gift rank VI Soviet jet fighter with a battle rating of 9.0 (AB), 9.3 (RB), and 10.0 (SB). It was introduced during Update "Hot Tracks" as a reward for the 2020 Operation W.I.N.T.E.R. event.

    General info

    Flight performance

    Allows you to dramatically reduce the flight speed by releasing special flaps Reduces braking distance when landing on any runway

    The MiG-21PFM has the same overall flight performance as other MiG-21s. It has strong acceleration and great climb rate at its BR allowing it to outclimb and outrun almost every aircraft it encounters. The aircraft has slightly upgraded performance over the prior MiG-21F-13 with a better climb rate. However, the aircraft has one major disadvantage: its turning ability. While it can certainly turn, the MiG-21PFM suffers from an absolutely terrible MER (Manoeuvring Energy Retention) that will make it bleed over half of its speed in turns. Thus, extended turn fights are not advised as the MiG-21 will be left slow and vulnerable to a follow-up missile attack.

    The MiG-21 has a strong set of control surfaces including an all-moving tail, which keeps the aircraft responsive up to higher speeds (>1,300 km/h). However, be aware that the aircraft has two limiting structural factors - firstly, the aircraft will rip its wings at 1,300 km/h IAS, which it can reach at lower altitudes. Secondly, the aircraft has a 12-G structural limit. Stronger turns should thus be avoided as there is a chance that they will rip the aircraft's wings.

    Characteristics Max Speed
    (km/h at 13,000 m)
    Max altitude
    (metres)
    Turn time
    (seconds)
    Rate of climb
    (metres/second)
    Take-off run
    (metres)
    AB RB AB RB AB RB
    Stock 2,211 2,196 16000 37.6 38.1 123.2 115.9 750
    Upgraded 2,280 2,240 34.8 36.0 168.6 145.0

    Details

    Features
    Combat flaps Take-off flaps Landing flaps Air brakes Arrestor gear Drogue chute
    X X
    Limits
    Wings (km/h) Gear (km/h) Flaps (km/h) Max Static G
    Combat Take-off Landing + -
    1365 700 N/A 500 450

    Engine performance

    Engine Aircraft mass
    Engine name Number Basic mass Wing loading (full fuel)
    Tumansky R-11F2S-300 1 5,692 kg 342 kg/m 2
    Engine characteristics Mass with fuel (no weapons load) Max Takeoff
    Weight
    Weight (each) Type 10m fuel 20m fuel 30m fuel 35m fuel
    1,120 kg Afterburning axial-flow turbojet 6,340 kg 6,906 kg 7,513 kg 7,852 kg 9,500 kg
    Maximum engine thrust @ 0 m (RB/SB) Thrust to weight ratio @ 0 m (WEP)
    Condition 100% WEP 10m fuel 20m fuel 30m fuel 35m fuel MTOW
    Stationary 3,536 kgf 5,304 kgf 0.84 0.77 0.71 0.68 0.56
    Optimal 3,536 kgf
    (0 km/h)
    5,398 kgf
    (1,200 km/h)
    0.85 0.78 0.72 0.69 0.57

    Survivability and armour

    The MiG-21PFM does not have more than the basics to ensure its survival.

    Armour is paltry for the pilot, with a 60 mm bulletproof glass in their direct front cockpit window, and a 10 mm steel plate behind the pilot's head. The rear armour plate is not in an ideal location either; shots aiming for penetrate that plate from the front will go through the pilot (knocking out the plane instantly). If shots to the plate come from the rear, the tail or fuel tanks are going to be hit first before the pilot, which can cripple the aircraft.

    All fuel tanks on the MiG-21PFM is self-sealing, which is good news if the aircraft gets grazed by a heavy machine gun bullet. However, the fuel tanks make up a good portion of the aircraft surface area inside the thin fuselage and the wings. A hit by a cannon at any of these locations, if they do not cripple that area of the plane, will certainly light one of the fuel tanks on fire and cause devastating damage that will more likely than not spread and destroy the plane.

    The MiG-21PFM does not have flares neither any radar warning receiver. This means the MiG-21PFM has a distinct disadvantage when fighting against enemies with infrared missiles, radar, or radar-guided missiles. A pilot needs to constantly keep an eye out of their rear from any enemy firing an infrared missile, and their direct front/sides for any aircraft firing a SARH missile.

    Damages to the engine are also not sustainable, as there will be significant loss in plane control. If a pilot is not flying the MiG-21PFM at a high-enough altitude, there's a more than likely chance the plane will descend into the ground.

    Modifications and economy

    Armaments

    Ballistic Computer
    CCIP (Guns) CCIP (Rockets) CCIP (Bombs) CCRP (Bombs)

    Offensive armament

    The MiG-21PFM is armed with:

    • 1 x 23 mm GSh-23L cannon, belly-mounted (200 rpg)

    The 23 mm GSh-23L cannon is attached to the MiG-21PFM as a gunpod at the belly, similar to the 20 mm M61 cannon on the F-4C. Unlike the F-4C, however, there is no option to remove the gunpod to focus on suspended armaments.

    Despite the odd configuration, the armament firepower is not any lacking compared to the other MiG-21 variants, having more ammunition than the MiG-21F-13's 30 mm and identical to the MiG-21SMT's identical 23 mm in an internal mount. As such, new pilots simply need to compensate the odd firing angle of the belly-mounted gunpod to make the MiG-21PFM work in a dogfight.

    Suspended armament

    The MiG-21PFM can be outfitted with the following ordnance:

    • Without load
    • 32 x S-5K rockets
    • 64 x S-5K rockets
    • 2 x S-24 rockets
    • 2 x R-3S missiles
    • 2 x Kh-66 missiles
    • 2 x 500 kg FAB-500M-54 bombs (1,000 kg total)
    • 2 x 250 kg OFAB-250sv bombs (500 kg total)

    Usage in battles

    The MiG-21PFM was designed to be a fighter-interceptor, similar to the earlier F-13, and thus all of its design features shape it into virtually a missile with a cockpit. Thus, it is quite effective in air battles in the interceptor role. However, note that this MiG-21 gets access to the Kh-66 guided air-to-ground missiles making it a viable option for ground battles as well.

    In air battles, one good strategy is to utilise its excellent speed and rate of climb and gain altitude and begin to level off when you are either at bomber altitude or just above any enemy fighters flying around. It is here you can use the great Boom & Zoom qualities of the aircraft and select a target and begin to dive on it. It is during this phase when you can attempt to get a lock with the R-3S air-to-air missiles and launch it or you can strafe any unwary targets with the GSh-23L cannon. Extremely short bursts are a must in order to conserve ammunition as the guns have an absurdly high fire rate. Once shots have been taken, regardless if they hit or missed, engage the afterburner and return to higher altitudes and set up for another Boom & Zoom run. Boom & Run techniques also work in that you can use the phenomenal speed of the MiG-21PFM to outrun almost every aircraft at its BR.

    The MiG-21PFM gets access to several ordnance options such as bombs and rockets, which make it quite viable for ground battles. When attacking ground targets with unguided ordnance, it is best to place the MiG-21 into a relatively shallow dive, it is important to remember to properly line up for the target ahead of time because with the external ordnance fine-tune manoeuvring can be difficult especially when corrections need to be made at the last minute. Lack of a bombsight makes smaller targets a bit more difficult to hit. When flying low to take on ground targets, make sure you leave yourself an out when the situation turns bad. The best practice here is to ensure you keep your speed up, slow enough to hit the target, but fast enough to get away if the situation turns.

    However, the MiG-21PFM gets access to one more trick up its sleeve - the Kh-66 guided air-to-ground missiles. Packing an impressive punch, these missiles are mouse-guided, meaning that you can simply point the nose of the aircraft at the tank, launch the missile, and watch it explode. The missile itself is capable of destroying most ground targets at its BR with a single hit. Note that you must keep the aircraft's nose pointed at the target until the missile hits, meaning that you cannot pull out of a dive or other attack run until the missile has reached its target.

    Radars

    The MiG-21PFM is equipped with a RP-21 Sapfir search and tracking radar. The radar is mounted in the nose of the aircraft.

    RP-21 - Target Detection Radar
    Maximum
    Detection
    Range
    Guaranteed
    Detection
    Range
    Max Azimuth
    Scan Angle
    Max Elevation
    Scan Angle
    30,000 m
    (theoretical)
    20,000 m ±30.0° -3.0°/+17.0°
    RP-21 - Target Tracking Radar
    Maximum
    Tracking
    Range
    Minimum
    Tracking
    Range
    Azimuth Tracking
    Angle
    Elevation Tracking
    Angle
    20,000 m 300 m ±30.0° ±17.0°

    Pros and cons

    • Good ordnance options including guided air-to-air and air-to-ground weapons
      • Mouse-guided Kh-66 missiles allowing for long distance air-to-ground engagements
      • Only 2 pylons for suspended weapons limit the total amount of ordnance
      • Air-to-air weapons are underwhelming
        • R-3Ss are short range and have low G-limits
        • GSh-23L is mounted beneath the plane and has a low muzzle velocity of 710 m/s.

        History

        Described as the "AK of airplanes", the MiG-21 is a robust, reliable, and easy to maintain jet fighter developed during the second generation of jet fighters that has since the 1950s earned a strong place in air forces of the Soviet Union as well as foreign operators such as North Korea, India, and Croatia. With many variants, the aircraft has had many life extensions over this 60+ year period of operation, with some aircraft in air forces having been in service for more than 30 years.

        The story begins in 1953, when the Soviet government issued a requirement for a lightweight aircraft capable of Mach 2 for its Frontal Air division of the Soviet Air Force. Having had experience in the field of swept-wing, fast jet fighters Mikoyan-Gurevich felt confidently about their ability to produce such an aircraft. An aircraft such as the MiG-21 was only able to come to fruition after multiple test models and research with various prototypes. Beginning with the Ye-1 the Mikulin AM-11 turbojet was fitted, which in turn created another model called the Ye-50. This second one-off prototype was essentially a Ye-1 with the addition of the AM-9Ye turbojet in place of the AM-11, as well as adding liquid-fuelled rocket boosters for added thrust. After the initial prototypes, the Ye-2 was designed with the idea of using the original AM-11 turbojet, but was left waiting and soon opted to use the AM-9B found on the existing MiG-19 "Farmer" series of aircraft also produced by Mikoyan-Gurevich. This third aircraft was leads ahead of the previous models, having had development so far along that on February 14th, 1955 it took to the skies for the first time. This aircraft had good results, but was also slow as well leaving much to be built upon. With this, a similar aircraft called the Ye-4 was built and flown on June 16th that same year. This aircraft had many design implementations found on the final MiG design, such as the small-area delta wings and conventional tailplane. However, this prototype wouldn't be much of an improvement over the previous prototypes, only proving marginally better in terms of performance. With the first flight of both the Ye-5 and Ye-501 prototypes occurring on January 9th, 1956, Mikoyan-Gurevich was confident production would begin soon and issued two company designations for each model. These being MiG-21 for the delta-wing modification as well as MiG-23 for the swept-wing design, the latter not to be confused with the swing-wing supersonic aircraft also built by MiG.

        The western world would finally get a peek at this development on June 24th, 1956 when variants of each design flew over during the Aviation Day celebration at the Moscow Tushino airfield. Taking notice of this, NATO and western observers would quickly take note, leading to NATO giving the codenames "Faceplate" and "Fishbed" to the swept and delta wing designs respectively. Development didn't end there however, as more prototypes were built and flown. Three Ye-6 aircraft were soon seen wearing the tailed-delta wing design seen on the previous Ye-5 but featuring clipped wingtips as well as a redesigned nose cone. With flight testing underway by May 20th, 1958, it was soon brought to a halt when the Ye-6/1 prototype lost its engine during a test flight. An effort was made by the test pilot to get it restarted but was in vain as the aircraft was lost, with the test pilot following shortly after injuries sustaining from the accident. However, with these setbacks testing and development would soon turn into production as the aircraft soon succeeded the requirement set by the Soviet government, hitting a speed of Mach 2.05. Production forms followed, and the western world would get a look in 1961 during a public appearance at the final production version of the MiG-21. The MiG-21 served continuously in the Soviet Air Force, and later the Russian Air Force, for many years following its introduction, orders and deliveries having been placed in 1957 that continued into the next year. While in service, the aircraft would first get the designation MiG-21F in 1959, and the aircraft would have a fruitful career with Russia as well as many foreign operators.

        One notable example of the MiG-21, built off of the PFS airframe, was the PFM. This aircraft featured many improvements and reductions from the existing airframe. While retaining its ability for unpaved field operations this design featured the removal of the internal mounted gun under the nose. This variant also featured the addition of an inflated fuselage section behind the new split canopy design allowing for more space for electronics as well as fuel tanks within the fuselage. Stated before, it was designed without and internal gun forcing the aircraft to rely on suspended armaments such as missiles, rockets such as the RP-21M, and a belly-mounted GP-9 gun pod. Seeing production for the Soviet Air Force in Gorki from 1964 to 1965 and foreign production and export in Moscow from 1966 to 1968, the MiG-21PFM saw great success with foreign operators, seeing extended use throughout the years with air forces such as Poland, India, and Egypt in addition to the Soviet Union.

        Devblog

        During the modernization of the second generation of MiG-21 fighters, the Soviet military authorities demanded the design team to modify the aircraft for takeoff and landing from unpaved airfields. As a solution, the engineers proposed equipping the aircraft with a system for blowing the boundary layer from the flaps, and the Tumansky and Metskhvarishvili design bureau began developing a version of the R11F-300 engine with an air stream from the compressor. The boundary layer blowing system significantly improved the take-off and landing characteristics of the aircraft, the takeoff and run lengths were reduced, and the landing speed drastically reduced. Along with other modifications and improvements, the serial modification of the MiG-21 with the boundary layer blowing system began to be produced under the MiG-21 PFS index, later upgraded to the MiG-21 PFM version. Aircraft of this modification were produced in fairly large numbers since 1964, both for domestic use and export. The MiG-21 PFM served in Vietnam and Afghanistan.

        Читайте также: