Rpg 42 arma 3 как стрелять

Обновлено: 01.06.2024

NOTE: This article is about SPG-9 guns in the main ArmA games. For their counterpart in ArmA 3's Global Mobilization - Cold War Germany Creator DLC, see SPG-9 (Global Mobilization).

The SPG-9 is a 73 mm recoilless gun featured in both ArmA 2 and ArmA 3.

Contents

Contents

Rpg 42 arma 3 как стрелять


Всем привет, друзья! В данном руководстве пойдет речь о навыках, знаниях и некоторых особенностях игры на танке, которыми должен обладать человек, желающий играть на высоком уровне. Здесь нет сухой информации и бесполезных советов, я постарался вместить как важные нюансы, о которых знают только игроки серьезных уровней, так и базовые принципы игры.
Начинаем!

P.S. Друзья, пожалуйста, не забывайте оценивать руководство, если оно вам помогло! Большое спасибо!


1


5,000 уникальных посетителей
113 добавили в избранное




Какой танк выбрать? Какой самый сильный, а какой самый слабый?



С чего начать? Важность начала игры, маневры, тактика и другое.



Большую часть наигранных часов на серверах как KOTH, так и на других PVP я провел не в самолетах, а, как ни странно, именно в танках. В создании этого руководства мне никто не помогал. Вся информация получена моим личным опытом игры и наблюдением за игрой множества противников, с которыми мне доводилось сражаться. Давайте разберемся в этих железках поподробнее!

Какой танк выбрать? Какой самый сильный, а какой самый слабый?

Итак, первый делом нужно выбрать танк. Какой? Тут нам господа из богемии дали относительно большой выбор.

По сути в игре танки разделены на 3 лагеря.
1 - Очень сильный, но со слабейшей броней. Встречайте, T-100 Varsuk.
По сути, этот танк эффективен благодаря своему вооружению, но! Мой вам совет, не берите данный танк на первых этапах обучения. Почему?
Во-первых, пушка мощная, но очень длинная и ее видно из складок местности, домов, деревьев и.т.д. Думаете я шучу? На моей практике 20% уничтоженных танков я увидел именно благодаря светящейся в тепловизоре пушке, которая торчит из всех щелей. Так же я, как и некоторые люди, наблюдали интересное явление: его пушка иногда наносит маленький дамаг.
Во-вторых, его браня настолько слабая, что мне удавалось ваншотнуть далеко не один танк. Как? Читайте в след. главе.
Такой танк можно брать, если вы крайне уверенны в себе и понимаете ситуацию на карте. Мой совет - оно того не стоит.
2 - Очень слабый, но с сильнейшей броней.
M1A2 Slammer UP.
Этот танк заслуживает внимания, т.к. его броня, порой, меня сильно удивляла. Да, она прочная, но все же не стоит надеяться, что по вам дадут хит, вы отъедете и починитесь. Открою вам секрет - против него есть тактика, основывающаяся на его недостатке - слабой пушке.
Брать для позиционного огня не советую ( стоять на горе и стрелять, говоря просто), однако он эффективен в наступлении, которое, в должном смысле, на KOTH отсутствует.

P.S. M1A2 Slammer без усиления брони, хороший танк, но лично на меня он не произвел впечатление, поэтому скажу так: хороший, но есть лучше.

3- Король баланса, танк, который заслуживает уважение и почет даже на другой галактике - MBT-52 Kuma
Почему он? Потому что это тот танк, который стоит использовать всем начинающим танкистам и не только. Он максимально сбалансирован, отлично управляется и имеет внушительный дамаг. На нем я провел большую часть времени.
Что в нем особенного? Я вам скажу так: когда на меня кидали бомбы, он порой не взрывался, хотя в теории должен был. Он давал ваншот танкам, которые я не мог ваншотнуть с "VARSUK`а". Он выдерживает столько попаданий, сколько, порой, не должен был. Помимо этого, он обладает набором сбалансированных тактико-технических особенностей, т.е. благодаря этому пресловутому балансу танк не имеет явных недостатков ( например, в случае Slamer`а - пушка), что позволяет использовать его максимально продуктивно. Именно по этим причинам я полюбил его. Отличная машина.
Брать, брать и еще раз брать!

На самом деле танк - это самая простая в управлении техника, которая при этом может уничтожать со страшной силой все движимое в пределах сервера.

Управление:
То, как заставить его шевелиться знает любой - управление стандартное. Но спешу напомнить о том, чего многие не знают.

1)Ваш прицел может читерски приближаться и отдаляться, для этого используйте + и - на нумпаде, крайне полезная функция.
2)Ваш прицел, может автоматически измерять расстояние до цели, благодаря чему вы 100% попадете. Для этого нужно нажать на клавишу "T" ( английскую, или русскую "Е"). Таким образом танк сам измерит и выставит дистанцию, не нужно ничего делать "на глаз".

3)Ваш прицел может использовать тепловизор, для этого нажмите английскую "N". В любом режиме все, что не связано с картой, будет иметь отличный цвет от окружающего фона.

Эти пункты принадлежат к тем, о которых, на моем опыте, многие игроки и не знают.

P.S. Если у вас не работают данные кнопки, то необходимо зайти в настройки управления техникой и поставить их, ну или те, которые вам наиболее удобно использовать.

С чего начать? Важность начала игры, маневры, тактика и другое.

Да, мы выбрали танк - MBT-52 Kuma ( крайне рекомендую ). Да, мы поняли как использовать танк. Вот мы зашли на сервер, так что делать?
Во первых, нужно понять одну крайне важную истину. Для танка ни что не представляет опасность в той мере, в которой ее представляет самолет. Это самый злейший враг, потому что вы не можете с ним бороться, а он может, что важно. В первую очередь вам нужно зайти за ту команду/брать танк тогда, когда команда, за которую вы собираетесь играть, имеет поддержку с воздуха и доминирует в облаках , иначе вы становитесь "easy money". Поверьте мне, как человеку, отлетавшему на KOTH 100+ часов: где бы вы не находились, вам никуда и никогда на этой планете не спрятаться от самолета, а во вторую очередь и от вертолета . Воздушка - это то, что в том числе охотится и на наземную технику ( особенно на KOTH ), а вы ей и являетесь, причем особенно ценной.
Во-вторых, четко поймите, есть ли у врага танки на боевой позиции. Если да, то вы рискуете сразу же быть подбитым. Вам жизненно необходимо знать, где они расположены, потому что враг может быть где угодно, вы просто рискуете его не увидеть и быть подбитым.
*Важно! Не забудьте надеть перк ENG ( инженер ) для полевых ремонтов.
Итак, вы купили танк, готовы драться, все пункты соблюдены. Теперь необходимо выбрать позицию .
Значит есть один важный нюанс - ошибка многих игроков. Нельзя ехать в город. Пришлите мне оскорбления на почту, но не совершайте данную ошибку. Вот почему:
1) Вас видно слишком хорошо. Я сбивал таких молодцов сразу же, т.к. большую часть времени ты смотришь на триггер, а в нем появляется танк, стукающийся об стены домов. Ваншот.
2) По вам дают инфу все, кто в городе.
3)Из каждого окошка в вас прилетит из RPG, под вас поставят заряд, как только вы остановитесь. Вас просто уничтожат, пяти минут не пройдет.
Где тогда находиться? Ответ один - самая правильная позиция - та, которая:
1) Имеет объект, закрывающий вас с одной из сторон позиции - например камень, high ground и.т.п. Это необходимо для того, чтобы вы не были открытой мишенью, закрывались от обзора противника с определенной стороны.
2) Расположена на возвышенности около триггера ( гора ), причем чем дальше она от него, тем лучше. Так же, чем она острее и чише, тем тоже лучше, т.к. вам быстрее и проще съехать с нее в случае неприятностей.
3) Не имеет рядом построек и любых камней ( чем меньше, тем лучше ), за которыми могут спрятаться люди. Почему? Потому что каждый про танкист знает: к нему приедут с зарядом,а камни для этих людей - укрытие, постройки тем более.
Теперь вы выбрали позицию. Что дальше? Дальше вот вам советы и техника, которую нужно использовать.
Как сбить любой танк?
Ну тут, конечно, слов не хватит, но я постараюсь объяснить. Ясное дело - нужно стрелять в танк. Но есть одна любопытная истина, которую я обязался рассказать.
Когда вы попадаете в корпус, в 70% человек попытается уехать, если вы попали хорошо. Если попали плохо, то он развернется и дас люлей. Вам нужно выстрелить в щель между гусеницей и корпусом, так вы не только дадиде хит, но и обездвижете танк. Вторым встрелом нужно его добивать ( в основание башни ). Но учтите, когда вы не full hp, то молодого, которому вы сбили гусеницы, переполняют эмоции и он будет стрелять до последнего. Есть шанс никуда не уехать и у вас.
Поэтому вот вам советы:
1) Ведем бой только, если вы FULL HP и у вас есть запас БОПТС ( 4 минимум ).
2) Стрелять по пехоте и городу только тогда, когда нет опасности в виде других танков и пехоты, приехавшей по вашу душу.
3) Когда вы на позиции, двигатель нужно выключать.
4) Использовать пулеметы только для стрельбы в радиусе 150 метров, и то не всегда. В другом случае вы создаете шум и выдаете позицию, ничего более. Только фугас, никаких пострелушек.
5) Минута работы по триггеру, далее переключаемся и смотрим окрестности: горы, леса, поля - в любой момент может появиться техника врага. Минута - не образное слово.
6) После работы из пушки, включаем 3 лицо ( если нет, то от первого ) и осматриваемся на предмет дезертиров. Это нужно делать очень часто.
Вы не должны стоять, как вкопанный, и вести огонь. Вы должны наблюдать, а уже потом вести огонь.

Rpg 42 arma 3 как стрелять



Arma 3

7 авг. 2016 в 20:08 the first one has a bigger missile and the second one is more expensive but is a smaller missile, what's the difference?? 7 авг. 2016 в 20:29 One is HE and one is HEDP. One for Anti-Personnel, the other for Anti-Armor. Take a guess which one is which. 7 авг. 2016 в 20:38 One is HE and one is HEDP. One for Anti-Personnel, the other for Anti-Armor. Take a guess which one is which. which one of them is better. sorry for asking too much :S 7 авг. 2016 в 20:41 'Better' is not really a thing in Arma- everything has a purpose- if you are shooting an RPG at vehicles, use the HEDP rocket (the heavier one), as it works better against armor, but if you are shooting at grouped up people or at buildings use the HE rocket (the lighter one)
Edit- You are playing a custom MP gamemode of some kind, so referencing price is pointless, as we do not know what mode or gamemode you may be playing- If possible use everything's game name. 7 авг. 2016 в 20:42

First RPG AT is better it kills tanks and armor

the last RPG you can buy is called RPG-42 HE that one is great for killing Infantry and if you fire at a building you can destroy it

ArmA 3

The SPG-9 is used by several BLUFOR and Independent factions in ArmA 3. It was added with the release of the Tanks DLC.

Overview

Returning from ArmA 2, the SPG-9 now serves exclusively as a vehicle-mounted weapon and is no longer available in a static turret configuration.

The SPG-9 is mounted onto MB 4WD SUVs and Offroad pickups, and continues to rely on a basic optical scope with no night or thermal vision capability.

As in ArmA 2, the ArmA 3 SPG-9 serves as a low-tech counterpart to modern ATGM systems like the 9M135 Vorona. As an outdated multi-purpose weapon however, the SPG-9 is largely obsolete on the modern battlefield as both of its grenade rounds are quite mediocre performance-wise.

Though it's capable of hitting targets at distances of up to 1,200 metres depending on the operator's skill, its slow rate of fire, painstakingly long reload time, and lack of a modern FCS makes it inferior even to automatic grenade launchers like the Mk32 GMG.

Munitions

The SPG-9 is still capable of loading two types of rounds:

PG-9N
Warhead Damage type Base damage value Penetration depth (mm)
Primary High-Explosive 95 N/A
Secondary Kinetic 450 400

Uses a tandem high-explosive anti-tank (HEAT) warhead.

The PG-9N is reserved exclusively for anti-vehicle purposes. Damage-wise however, the PG-9N's penetrator submunition is relatively lacklustre compared to the RPG-42's PG-42V grenade. The explosive charge itself is also quite weak and will not be capable of destroying a slat cage unless it's already been damaged.

It has an initial launch velocity speed of 435 m/s and a maximum of 700 m/s. The explosive charge has a blast radius of 3.5 metres, while the kinetic submunition has a launch velocity of 1,000 m/s and a penetration depth of 400 millimetres.

OG-9VM

Uses a high-explosive (HE) warhead.

Designed exclusively as an anti-personnel round, the OG-9VM lacks a penetrator submunition and only contains a HE-based warhead.

Unfortunately, the OG-9VM is plagued by the same issues affecting the anti-vehicle PG-9N grenade; namely that it's extremely weak and has a tiny splash radius compared to most anti-personnel munitions. The HE blast itself for instance, inflicts exactly half the damage of the RPG-42's TBG-42V grenade. Worse yet, the OG-9VM's blast radius is a meagre 3.5 metres compared to the TBG-42's 6 metres. When compared to the Titan Compact's AP missile, the OG-9VM's blast radius clocks in at less than half its area of effect.

Overall, the OG-9VM is largely redundant even for the anti-personnel role that it's intended to fulfil. Except for landing direct hits on unarmoured vehicles, it is best to avoid wasting time on switching to the OG-9VM round unless there's absolutely no PG-9N grenades left to load.

It has an initial launch velocity speed of 435 m/s and a maximum of 700 m/s. The warhead has a blast radius of 3.5 metres.

Overview

The RPG-42 is a portable, recoilless, unguided, shoulder-launched, rocket-propelled grenade launcher.

It can be loaded with either 105 mm PG-42V high-explosive anti-tank (HEAT) or 72 mm TBG-42V high-explosive (HE) grenades; with the former designed for use in taking out light/medium armoured vehicles and the latter for large groups of infantry. It has a built-in night vision sight with ballistic stadia accurate at ranges of up to 500 metres, with a magnification strength of 2x. The launcher's optical sight cannot be manually zeroed.

A general-purpose shoulder-fired launcher, the RPG-42 is the primary armament of CSAT medium anti-tank weapons teams. It is a relatively simple-to-use launcher that can be brought to bear against both vehicles and infantry.

The RPG-42's grenades are relatively lightweight to carry, which means that the operator need not bring heavier backpacks like the Carryall to stow munitions (as opposed to heavier guided launchers like the Titan or NATO's PCML).


Relatively inconspicuous, the RPG-42 is perfect against light/medium-armoured vehicles.

In contrast to the RPG-7, the RPG-42's 105 mm grenades are powerful enough to take out Armoured Personnel Carriers and Infantry Fighting Vehicles in a single hit. Even heavily armoured vehicles such as Main Battle Tanks are vulnerable if the RPG-42's PG-42V grenades strike their optics, engines, tracks, or other exposed components - though it will struggle to achieve anything more than a mobility/mission kill without the tank already being damaged.

The main drawback to the RPG-42 stems from its lack of guidance. Unlike its NATO counterpart, the RPG-42 is unable to lock onto vehicles and relies solely on the user's ability to lead and adjust for the target's velocity in order to land hits.

Another issue is that the RPG-42's munitions are not multi-role capable. The PG-42V tandem charge warhead is strong against vehicles but is near ineffective against infantry due to extremely poor area of effect damage, even when close together.

On the other hand, TBG-42V grenades are highly effective against infantry across a wide area regardless of spacing, but will deal almost no damage to armoured vehicles; aside from perhaps disabling unarmoured components (and even then only with a direct hit). As such, the user must decide on whether to exclusively carry anti-personnel HE grenades or anti-vehicle AT rounds. Alternatively, they can choose to haul a mixture of both round types simultanously, but this in turn results in a lowered total amount of HE/AT grenades overall.

Lastly, the RPG-42's operator must manually switch between munition types if they run up against a threat that their currently loaded grenade is incapable of tackling.

This can become problematic if the user's squad is ambushed by enemy infantry (for example); the amount of time needed to swap from an AT grenade to a HE round could result in disastrous consequences for the user. In stark contrast, the PCML's missile is multi-purpose and can be universally employed against both infantry and vehicles (though with reduced effectiveness compared to the RPG-42's dedicated grenades).

RPG-42 Alamut

The RPG-42 105 mm rocket launcher.

The RPG-42 Alamut is a 105 mm rocket launcher used by several OPFOR, BLUFOR and Independent factions in ArmA 3.

ArmA 2

The SPG-9 is used by several BLUFOR, OPFOR and Independent factions in ArmA 2.

Overview

The SPG-9 is a static/vehicle-mounted recoilless gun that is chambered to fire 73 mm grenade rounds.

It has a maximum fire rate of only 20 rounds per minute. The SPG-9 uses a simple optical sight with range markings that allow it to be used up to maximum distance of 800 metres.

Both vehicle-mounted and static SPG-9s can load grenade rounds fitted with either high-explosive anti-tank (HEAT) or high-explosive fragmentation (HE-Frag) warheads. SPG-9s have up to 10 HE-Frag and 5 HEAT grenades spare as part of their loadouts, and can be swivelled to a maximum of 45 degrees in both directions.

The SPG-9 serves as a low-tech vehicle/static AT launcher. Commonly mounted onto Offroads and UAZ-469s, it's mainly employed by factions which cannot afford to use more expensive guided launchers like the CDF or militia groups allied to the Takistani Army.

Naturally, a consequence of this compromise is that the SPG-9 lacks utility as a long range weapon compared to the Russian Metis AT-13. Other drawbacks include its mediocre sights which cannot toggle thermal/night vision modes, and cannot zoom as far either.

It should be noted that both rounds (PG-9N/OG-9V) have minimum fuse ranges of 5 and 12 metres respectively; below those distances it will not explode on impact and will simply self-destruct after a few seconds.

Munitions

The SPG-9 is able to load two types of grenade rounds:

PG-9N


Damage type Base damage value
High-Explosive Anti-Tank 320

Anti-armour grenade. Uses a high-explosive anti-tank (HEAT) warhead.

The PG-9N has moderate armour piercing capabilities and damage-wise lies between the RPG-7V's standard PG-7V and the heavier PG-7VL grenade.

While it technically can pierce through the armour of medium IFVs such as the BTR-90, it's better employed against lighter vehicles like the BTR-60 instead since the charge is fairly weak. Main Battle Tanks will also be practically immune to the PG-9N unless multiple direct hits on the engine are scored.

It has an initial launch velocity speed of 435 m/s and a maximum of 700 m/s. The warhead has a blast radius of just 1 metre.

OG-9V


Damage type Base damage value
High-Explosive 120

Anti-personnel/anti-structure grenade. Uses a high-explosive fragmentation (HE-Frag) warhead.

The OG-9V is purely an anti-personnel munition and lacks any sort of anti-armour capability. It has the 2.5 times the splash radius of the PG-9N round, and is highly effective when used against clumped-up infantry targets along with structures and (most) unarmoured vehicles.

It has an initial launch velocity speed of 316 m/s and a maximum of 700 m/s. The warhead has a blast radius of 10 metres.

Trivia