Europa universalis 4 как играть за швецию

Обновлено: 05.07.2024

This is a compilation and strategy article for Sweden.
Mechanics and flavor content are transcluded from other pages.

Traditions: −15% Mercenary maintenance +20% Infantry combat ability

Kung och Riksdag

+1 Yearly legitimacy +1 Possible policies

Swedish Steel

+5% Discipline

The 'Hakkapeliitta'

−10% Cavalry cost

Indelningsverket

+20% Manpower recovery speed

Swedish Absolutism

−10% Stability cost modifier +1.0 Yearly absolutism

Produktplakatet

+10% Goods produced modifier

Union and Security Act

+20% National manpower modifier

+1 Land leader shock

The Kingdom of Sweden entered the Kalmar Union with Norway and Denmark willingly in 1397, eager to limit the influence of the German merchants of the Hanseatic League. The union has however in many ways proved to be a disappointment to the Swedish nobles. Authority has become centered in faraway Denmark, and the many conflicts with Lübeck and the Hanseatic cities have been quite costly. Many are weary of their hard-earned money being spent on Danish adventures in Northern Germany, wars that also disrupt trade and hinder the export of Swedish iron.

Tensions reached an all time high in the 1430's with the popular Engelbrekt rebellion forcibly ejecting Danish officials from the country. An uprising that together with failed wars against the Hanseatic League led to the deposition of the Union King Erik, who has fled to the island of Gotland , leading a life as a local pirate rather than the king of the north.

The new king elected by Danes, Swedes and Norwegians is a foreigner with no local power base, Christopher von Wittelsbach, but the real power in the kingdom of Sweden lies with the Lord High Justiciar of Sweden, Karl Knutsson Bonde, and the Swedish nobility.

Time will make it clear if the Union of Kalmar can be mended, or if Sweden will walk its own way. What is clear is that the control over the Baltic Sea and its many estuaries and ports will be imperative to the Swedish Kingdom. The sea routes are what binds the large Swedish kingdom together, from Kalmar to Viborg, and that is also how the bountiful Swedish iron and copper reach the continent.

For Sweden to achieve such dominion over the Baltics, a Dominium Maris Baltici, it will have to defeat not only German merchants but also get involved in the politics of the Holy Roman Empire. Not to mention overcoming the Teutonic and Livonian Orders and others who are interested in controlling the Baltic trade. The Russian Principalities, the Polish and the Lithuanians are all long term natural rivals in this struggle, not to mention the Danish kingdom with which Sweden is currently united.

Sweden starts in as a junior partner in the Kalmar Union. It's a Personal Union with Denmark as the major partner ruling over Sweden and Norway. Sweden can however break free using its better land forces and strategic blocking using its navy.

Sweden's achievements are about control of the Baltic Sea and its time as a major player in the Thirty Years' War.

Содержание

Пять стран, за которые обязательно стоит сыграть в EU IV: Часть 2

Описание: Вторая часть статьи. Автор статьи: Роберт Смолка Дата статьи: 3 февраля 2014г.

Пять стран, за которые обязательно стоит сыграть в Europa Universalis IV
Часть 2

Бургундия «Мощь, богатство и единство»

Бургундия имеет невероятный потенциал, и она является одной из нескольких держав в игре, которая может успешно достичь победы при любой стратегии. Занимающая территории современной восточной Франции и Нидерландов, Бургундия является страной географически и культурно разделённой между франкоговорящими бургундцами и валлонами и германоговорящими голландцами и фламандцами. Но, несмотря на разделение, экономический потенциал страны просто огромен.

Торговля – это основная и важнейшая часть на начальном этапе игры за Бургундию. Доминирование в подконтрольном Антверпене наиважнейшее условие благополучия, поскольку все национальные идеи Бургундии касаются денег и наёмников. Кроме того, северные земли, дают львиную долю бюджета от налогообложения, а позже на их территории можно возвести ткацкие мануфактуры.

Франция является самым опасным и страшным противником для герцога Бургундии, но со старта, Франция будет вовлечена в Столетнюю войну с Англией. Используйте этот момент для вассализации таких небольших держав, как Льеж, Гелре и Утрехт. В будущем они значительно увеличат возможности Бургундии. Будьте осторожны, поскольку Австрия, возможно, втянется в эти войны, так как все эти княжества входят в состав Священной Римской империи. К счастью, Бургундия имеет сильные вооружённые силы, шанс на успех увеличивается, если Император будет занят войнами где-нибудь ещё.

Другим важным действием, которое следует предпринять со старта, является установление дружеских отношений с Англией, а также попытка объединить разделённые земли Бургундии, оторвав кусок у Прованса или Лотарингии. Если вам это удастся – далее ваши возможности безграничны.

Если вы захотите образовать Нидерланды, то в этом не будет проблем (но помните, все земли, имеющие французскую культурную группу, отойдут к Франции). Бургундия также имеет хороший потенциал стать колониальной державой, а также у неё есть шанс показать Австрии, кто действительно является лидером среди немецких князей. Проведя несколько успешных войн и завассалив нескольких курфюстров, вы легко сможете статьи Императором.


Португалия «Земля и Вера»

Если игрок имеет виды на колонизацию, то Португалия определённо его выбор. Играя за Португалию, вы расположены на западном кусочке Европы не имея каких-либо военных театров вблизи, Кастилия играет роль мощного буфера, и поэтому всё, что вам остаётся делать, это просто сидеть тихо и отстраивать свою экономику. Используйте свою дальнюю провинцию Мадейру в качестве плацдарма для начала колонизации. Ищите провинции, имеющие дорогие ресурсы роскоши, такие как табак, какао и сахар. Они находятся в основном в регионе Карибского моря и Бразилии.

Ключ при игре за Португалию – это избегать сверхрасширения. Слишком быстрая экспансия может свести к нулю всю колонизаторскую деятельность. При процессе колонизации война с африканскими и американскими странами будет неизбежна. Мали в Африке и Ацтеки в Америке имеют большие запасы золота, которые дадут хороший толчок вашей экономике.

Возвращаясь на европейский театр действий, у Португалии также есть несколько возможностей для экспансии. Расширение может идти благодаря двум державам: Марокко и Алжир. После их покорения можно посмотреть в сторону Италии и начать вассализацию разрозненных итальянских государств. Если вы будете придерживаться этой стратегии, то вашими основными идеями должны стать морские и торговые идеи для контроля торговли на Средиземноморье.

Сильный флот может защитить португальскую торговлю, требующуюся для поддержания глобальной империи. После того, как Лиссабон колонизирует несколько провинций в Америке, он может повернуть свой взор в сторону богатых специями индийских стран. Провинция рядом с Мысом Доброй Надежды стратегически важна для вас, поскольку ваши войска будут испытывать сильнейшее истощение и им необходимо будет восстановить силы на дружественной земле. Выискивайте слабые места в Индии и уделяйте большое внимание союзам, усеивающим политическую арену Индии. Цейлон является прекрасной стартовой точкой для удовлетворения неуёмных амбиций португальцев в Индии и Юго-восточной Азии.

Португалия предлагает как новичкам серии, так и ветеранам отличную возможность познакомиться с механикой колонизации и торговли EU IV.


Швеция «Путь Хаккапелитты»

Швеция начинает игру, будучи младшим членом личной унии с Данией, но не стоит беспокоиться по этому поводу, Дания слаба и в скором времени она уступит место поднимающему голову северному соседу.

Инвестирование в вашу экономику со старта будет очень мудрым решением, так как вам очень скоро понадобится создать боеспособную армию, дабы получить независимость от Дании, а также вам будет необходим мощный флот для контроля над Балтикой.

Норвегия и Дания будут оставаться слабыми на протяжении всей игры, и с помощью Ганзы, Англии и даже Австрии или Богемии Датско-Норвежские земли с лёгкостью могут быть интегрированы в новый, более эффективный союз.

Для поистине амбициозных игроков или просто тех, кто хочет восстановить славу викингов, следует обратить внимание на Шотландию. Ищите возможность напасть на Шотландию тогда, когда она будет в войне с Англией. Захват небольших ирландских островов также будет очень полезным решением, поскольку этот захват предоставит вам необходимые базы для флота и армии.

Начиная с этого момента, будете ли вы захватывать Британские острова или нет, но Скандинавия становится лидером в освоении Американского континента. Союз с Францией будет очень полезен в этом случае, поскольку он отвечает интересам обеих держав по ограничению Испании в Новом Свете.

Независимо от того, какой вы выберите путь развития, возможности Швеции очень обширны. За счёт обеспечения лидерства торговли на Балтике и объединения земель Скандинавии у вас не возникнет никаких проблем по становлению «империей, над которой никогда не заходит солнце».

Europa universalis 4 как играть за швецию

Europa Universalis 4 / Европа Универсалис 4

Влад Зубков

Влад Зубков запись закреплена

Есть небольшое наставление как выйти из унии за Швецию?


Александр Микотов

Влад Зубков

Александр, так и знал что будет такой ответ, ну ладно. Спасибо, кнопку сам найду


Александр Микотов ответил Владу

Влад, там можно спокойно в соло из унии выходить, если что. Потому что цель войны - удержать столицу. Если для тебя это сложно- трехкнопь пока в ривалы Данию не поставит Англия, например, и проси у нее поддержку независимости.

Влад Зубков

Владимир Петров

Елисей Гладкий

Даниил Шибанов

Если прям вот совсем воевать не хочешь, то может повезти набрать большое количество сильных желающих тебя поддержать, тогда Дания может сама отпустить, чтобы избежать войны. Обычно это случается у Бургундских подсосов, если Англия и Франция совместно поддерживают независимость. На Швеции такое не пробовал, да и там обычно желающих за тебя вписаться мало

Михаил Хованский


Михаил Хованский

На 4 техе спокойно в соло можешь, а потом перекат в православие и вместе с хорошими идеями ты непобедим

Костя Романов

Берешь министра на дисциплину/боевой дух, уничтожаешь ненужные крепости( в Финляндии), ставишь фокус на военные очки, улучшаешь отношение с Англией ( если повезёт может даже субсидировать тебя будет), армию можно больше лимита и желательно наемников т.к рекруты понадобятся , уничтожаешь всех дворян, на займы плевать . Примерно так , с 4 воентехом на изи шотать будешь, союзники обычно у Дании чахлые .

Сообщество Империал: Пять стран, за которые обязательно стоит сыграть в EU IV: Часть 2 - Europa Universalis IV (Европа IV) - Paradox Interactive - Библиотека - Сообщество Империал

Новые бездепозитные бонусы от онлайн казино порадуют каждого игрока

Фонд Игровых · 07 окт 2021, 20:47
Regia Aeronautica во Второй Мировой войне (1939-1945)

Regia Aeronautica во Второй Мировой войне (1939-1945)

Из деревни приехал · 01 окт 2021, 23:17
Кто такая Мяо Ин, Штормовой Дракон?

Кто такая Мяо Ин, Штормовой Дракон?

Alexander_NSK · 30 сен 2021, 20:45
Как скачать покер на андроид и начать играть на реальные деньги?

Как скачать покер на андроид и начать играть на реальные деньги?

Фонд Игровых · 30 сен 2021, 14:20
Bellum Universalum: Rennaissance. Копьём и ружьём

Bellum Universalum: Rennaissance. Копьём и ружьём

Count Bagatur RF · 29 сен 2021, 12:12
Кто такой Чжао Мин, Железный Дракон?

Кто такой Чжао Мин, Железный Дракон?

Alexander_NSK · 28 сен 2021, 20:28
Самые смертоносные юниты Total War: Warhammer III

Самые смертоносные юниты Total War: Warhammer III

Татарин · 24 сен 2021, 10:20
Казино Рокс и его характеристики

Казино Рокс и его характеристики

Фонд Игровых · 23 сен 2021, 14:36
ПРЕДАНИЯ, ЗЕМЛИ И ИСТОРИЯ ВЕЛИКОГО КАТАЯ В TOTAL WAR: WARHAMMER III

ПРЕДАНИЯ, ЗЕМЛИ И ИСТОРИЯ ВЕЛИКОГО КАТАЯ В TOTAL WAR: WARHAMMER III

Татарин · 22 сен 2021, 20:54
Онлайн казино Friends Casino — азартные развлечения на любой вкус

Онлайн казино Friends Casino — азартные развлечения на любой вкус

Фонд Игровых · 21 сен 2021, 19:02
Total War: Warhammer III - Введение в Великий Катай - Часть вторая

Total War: Warhammer III - Введение в Великий Катай - Часть вторая

Татарин · 17 сен 2021, 10:30
Total War: Warhammer III - Введение в Великий Катай

Total War: Warhammer III - Введение в Великий Катай

Татарин · 15 сен 2021, 10:59
Особенности игровых автоматов на деньги в казино Монослот

Особенности игровых автоматов на деньги в казино Монослот

Фонд Игровых · 13 сен 2021, 16:03
Roma Surrectum III на BI.exe ( part II )

Roma Surrectum III на BI.exe ( part II )

SamaelBC · 11 сен 2021, 12:14
Roma Surrectum III на BI.exe ( part I )

Roma Surrectum III на BI.exe ( part I )

SamaelBC · 11 сен 2021, 12:12
Fleur De Lis: Normans 5.0 - мнение и краткая рецензия

Fleur De Lis: Normans 5.0 - мнение и краткая рецензия

Count Bagatur RF · 10 сен 2021, 02:39
Танаджи: Невоспетый воин. На удивление годный индийский фильм.

Танаджи: Невоспетый воин. На удивление годный индийский фильм.

Count Bagatur RF · 05 сен 2021, 18:28
Сквозь горизонт. Самый лучший sci-fi horror.

Сквозь горизонт. Самый лучший sci-fi horror.

Count Bagatur RF · 05 сен 2021, 00:42

Strategy

The below is one of many player suggested strategies for Sweden. Bear in mind, due to the dynamic nature of the game, it may unfold differently for other players.

1444 start date

Independence

You don't need to ask support independence to big nations such as England and Muscovy. Denmark will start with rebels on the island of Gotland. When they transfer their army to the island you will declare war and siege down Lund. The fort in Lund is often mothballed and it will be pretty easy to siege it down. When Denmark lands troops on your lands you will just move your army and kill them. In order to win the war you will place your army in Lund and just wait for them to cross the strait. The warscore will tick and you should be able to peace them out after 5-6 years. On the other hand, securing support for independence is far easier than securing large alliances once you are free, so you may not want to declare until you have 5 very large allies. England , France , Burgundy , Austria , Brandenburg , Poland , and Muscovy will all support independence if you are patient and maintain +100 relations with them until they flip to friendly. It can take 20+ years to get 5 large allies, but it will be worth it. There is no risk of being integrated, you should stay above 50% liberty desire. Early supporters that you can trade in for larger ones later can be Novgorod , Scotland and the Teutonic Order . Note that this may put you above your diplomatic relations limit.

Fighting the war is a simple matter of waiting for your allies to show up and win it for you, don't fight without huge terrain bonuses, and don't try to take more than independence. Once you declare war, your army and navy force limits should go up by 4-6. Expect the Ottomans , or other great powers to intervene, but so long as you have all 5 allies, it won't matter, you only need Denmark to have low enthusiasm, and 15 warscore to win, and you'll get that so quickly that the Ottomans won't be able to stop you. Any territory you take will upset your allies, and lengthen the truce timer. You instead want a short truce, then a second war where you can gobble up the rest of Scandinavia.

Denmark has clear naval superiority over Sweden. Firstly this will prevent Sweden from sieging Copenhagen. Secondly it will prevent Sweden from taking troops over Åland forcing you to march north over the Gulf of Finland, and thirdly you will rack up a large amount of War Exhaustion. For this reason a strong naval ally is required to fight Denmark. England is an obvious choice here.

Post-independence

If you are going to expand into Germany, it is possible to join the HRE to avoid wars with the Emperor. However, this requires releasing Finland and selling provinces, so it is usually not worth it. If dominance over the Baltic Sea is desired, then one of the biggest obstacles that Sweden will have to overcome is Muscovy / Russia , the other being Poland / Commonwealth . It is recommended to play one against the other. Allying Poland can provide a way for you to seize Muscovite territory, and vice-versa.

The east

If independence was achieved before Novgorod was completely absorbed, then the player should take the opportunity to attack the weaker Novgorod for key provinces before they have to contend with the much stronger Muscovy for the same provinces. Neva and Ingermanland are the top priority, since possessing them will deny Russia access to the Baltic. This will make securing Riga and the Livonian Order much easier for the player. You should also let Muscovy take Kola. The AI will often attack Norway and lose lots of manpower sieging down the Northern Norwegian forts, allowing the player to defeat Muscovy easily.

Vassalizing Novgorod has the additional advantage that formerly Novgorodian land can be retaken from Muscovy for low warscore cost and less aggressive expansion. However, the first war with Muscovy may not cut Novgorod down enough to where Sweden can vassalize them in one war. A second war, possibly with Muscovy or Livonian Order, will typically be enough to secure Novgorod as a vassal.

Defeating Russia will be difficult alone, but if you have Poland as an ally it will be much easier. You should also try to attack Russia simultaneously with the Hordes, as they will help defeat the Russian army and weaken Russia in the peace deal. This will make later wars much easier.

Scandinavia

Take territory from Norway and Denmark too, but at a slow pace - always be aware of aggressive expansion. Norway is mostly a mirror of Russia: take Jämtland to even out the borders, but other than that, the only territories worth having are Akershus and Bergenhus (because of the trade power bonus). You should take the Atlantic islands early to avoid having England steal them from you.

Mainland Europe

If you wish to expand into Germany, you should consider becoming the Emperor to avoid wars with Austria . This can be easily achieved by improving relations with and allying the electors. Also consider taking the influence idea group to avoid coalitions in the HRE. You may also consider taking one province bordering the HRE (sea border) in your independence war, and improve relations with Austria so you can join the HRE.

Ideas

Good early idea groups include Influence (for reduced AE), Administrative (for reduced coring cost and Administrative tech cost), or perhaps Innovative ideas (for the reduced tech cost). After taking these idea groups, you should take either quantity or offensive. These synergize heavily your +20% infantry combat bonus and +5% discipline. If you want to make your army even more overpowered, take Economic and Innovative ideas in conjunction with Quality for the +5% discipline and +10% infantry combat ability policies, respectively.

During the Age of Absolutism, Sweden has exclusive access to the ability Swedish Recruitment, granting a whopping +35% manpower recovery speed on top of their +20% from Indelningsverket.

Alternately, Sweden can play the colonial game. Taking Iceland early and choosing Exploration or Expansion will allow you to be one of the first to reach the New World, which can help with Sweden's lackluster income potential due to low-development provinces. Keeping Norway as a vassal is another way to gain a foothold in the New World: Norway may colonize, and then the player can annex them, gaining their colonies. This is generally a worse idea, as the AI sucks at colonizing and often runs out of money.

The Dacke War

The disastrous Dacke War can be avoided by forming Scandinavia, or staying Catholic or converting to Reformed.

November 20th, 1449 start

A less known start date with a lot of potential. This start date comes with 2 very large benefits to the player. Firstly, it is just a mere 5 years and 9 days from the classic 1444 start date, so the political landscape should be very familiar to players. Secondly, Sweden starts not only independent, but with a personal union over Norway. This is quite a power shift in the favor of Sweden. Since Sweden starts independent, they may progress a couple of missions on the custom Swedish mission tree. This grants the player access to 4 claims on Denmark on day 1, in addition to the Swedish core they already hold. A quickly declared war leaves the Danes without allies, allowing the player to snap up 5 provinces from Denmark within the first couple of years in the game.

Now, with the south defended by a fort on a strait and the west by a subject Norway, the player may pursue the same goals as in a 1444 start but from a much more comfortable and defensible position.

Picking up Neva and Ingermanland early on in the game is always advisable. These provinces secure a land route to the Baltic States and will starve Muscovy from trade income in the future. If there is room for more aggressive expansion, White Karelia and Kexholm are great pickups as well. Two forts in White Karelia and Viborg creates a very defensible choke point and locks down the entire Scandinavian peninsula. The three forts in White Karelia, Kexholm and Skåne creates a "fortress Sweden" and can help the player fend of larger opponents or coalitions.

To the west lies Orkney, a very convenient landing ground for an invasion against the Scots. Allowing Norway to fabricate on some Scottish territory and then declaring for it opens up many possibilities in the British Isles. It helps spread out your aggressive expansion, is a good beginning to expanding down-streams into the English Channel, and gives Sweden some much needed colonial range.

A strong Sweden relies on a single thing, control of the Baltic. To accomplish this the player will have 3 challenges that can make-or-break their campaign.

The first and easiest is to decisively defeat Muscovy. The easiest way to achieve this is by vassalizing a weakened Novgorod and returning all their cores in Muscovies possession. This can be done in a single war if done right and will break Muscovy for good. The earlier this is done the better since Muscovy has a tendency to snowball. Poland and Lithuania can also be brought in to make things easier.

The second challenge is to kick the Polish (and the Lithuanians) off the Baltic coast. This can be a grind as they will be pretty evenly matched with you. Fighting defensively and utilising strong allies, such as Bohemia, Hungary or the Ottomans, will help win the day in the end.

By now most of the Baltic Sea trade node should be under your control. So should all non-HRE land in the Lübeck trade zone. All that remains is to fight it out with the Emperor and conquer parts of northern Germany. This last obstacle to Baltic dominance is not as challenging in the military sense. However it can be a political pain. The aggressive expansion generated from taking HRE lands is very punishing and easily leads to massive coalitions. There are 2 ways to deal with this.

One can either go forward cautiously, taking a small number of provinces in each war. This frees up time to focus on other ventures. The player can colonise the Americas or wage war in Africa while waiting for European aggressive expansion to tick down.

The other option is to disband the HRE. The easiest way to accomplish this is to throw caution to the wind. To disband the HRE, one needs to occupy the capitals of all the Electors and the Emperor. This can be quite tricky since the Electors lie far apart and getting casus belli against all of them can be hard. The quickest way to getting into a war with all the Electors is to piss off the entire empire. The goal is to generate enough aggressive expansion to get the entire HRE in a coalition against you. By doing this, the player will eventually end up in a war with the Emperor and all the Electors, which will allow the player to disband the Empire. Once again, fighting defensively is key. Bleed the empire dry with forts on defensive terrains, then quickly capture the required capitals with very siege specialised army stacks. Try getting the +5 artillery bonus and a siege leader.

After beating the final challenge, the player should be the strongest country in the world with a sizeable income and a very large army. The player will have the resources to take the campaign in whichever direction they wish and around 200-300 years to do so.

October 24th, 1648 start

In 1648 Sweden has two underdeveloped colonies in North America in present-day New Jersey and Delaware (New Sweden). Unless the player wants to pursue a North American colonial empire, which is not recommended, it is strongly suggested that you sell them immediately. Due to your political position in Europe that demands your full attention and resources, you will be unable to adequately defend them against the English and or Dutch who each possess larger and stronger navies. The Netherlands will usually offer you the best deal as opposed to also adjacent England or France. If you choose to keep and develop them, then prepare for wars with England, the Netherlands and the many Native American powers in the area. In the end, it is simply not worth your time, resources and effort unless you have colonial imperial aspirations.

Прохождение за Швецию. EU4. Ironman 1444 - 1472

Author

Прохождение хочу начать с извинения. Дело в том, что я дико накосячил с сейвами при игре за Речь Посполитую в Kaiserreich. Так что, дальше оно продолжаться не будет.

Итак, Швеция, 1444 год, 11 ноября. На данный момент Швеция является членом Кальмарской унии, подписанной в 1397 году. По её условиям Дания, Швеция и Норвегия должны были быть вместе, однако правили всеми этими государствами датчане.

Такой расклад шведов не устраивал. Они намерены были бороться до последнего.

11 ноября был начат массовый призыв в армию, было сформировано 3 пехотных полка.

15 ноября было решено снести крепости в Або и Выборге, содержание которых сильно било по экономике страны.

7 ноября года Швеция объявила войну Дании. Мы теперь сами хозяева своей судьбы.

23 декабря были оккупированы норвежская провинция Бехуслен и датская провинция Блекинг.

22 февраля, мы оккупировали провинцию Халланд, а вслед за ней, 23 февраля, провинцию Гёнге.

30 июня, в военные годы, родился наследник престола! Было решено назвать его Карлом.

15 ноября, с падением крепости Лунд, Швеция получила полный контроль над Сканией.

7 декабря состоялось сражение между шведской армией и норвежским сбродом, осаждающим крепость Эльфсборг. При помощи гарнизона мы полностью уничтожили их армию.

Однако датчане, упёртые сволочи, сдаваться не любят. Поэтому они отправили восьмитысячную армию на возвращение Лунда.

Однако, шведским командованием было решено послать армию во главе с королём для снятия осады. Сражение произошло 16 марта 1447 года и завершилось победой шведских войск.

user uploaded image

Война за независимость кончилась 29 апреля победой Швеции. Но какой ценой? Всего со стороны Швеции полегло 22435 человек! Швеции была предоставлена независимость. Также Дания возвращала нам провинцию Халланд и выплатила нам 45 дукат. Это ознаменовало выход Швеции из Кальмарской унии.

1 февраля вспыхнуло крестьянское восстание в Стокгольме и Финляндии. Наша армия была не способна противостоять такому большому количеству крестьян, поэтому было решено принять их требования. Это сильно ударило по нашему престижу.

12 января вспыхнуло ещё одно восстание, но только на этот раз восстали дворяне. Однако, благодаря тому, что они восстали в разных провинциях и маленькими группами, победить их не составило труда.

1 августа 1452 года началась крестьянская война. Нас ждут тяжёлые времена.

24 апреля 1454 года был заключён военный союз с Польшей. Наконец-то, сильный союзник! 1 августа с поляками был заключён династический брак.

3 ноября 1457 года 13 тысяч крестьян подняли восстание в провинции Вермланд, которое без особых усилий, быстро и оперативно, подавила регулярная армия Швеции.

У Швеции были явные проблемы с престижем. Поднять его могла только "маленькая и победоносная" война. Идеальной жертвой для такой войны стал Новгород, грызущийся с Ливонским орденом. 1 августа 1459 года, Швеция объявила войну Новгороду.

5 ноября были оккупированных сразу две провинции: Карелия и Приозёрск.

18 февраля 1460 года состоялось сражение между новгордцами и шведской армией в районе Приозёрска. По итогам, шведской армии удалось выиграть это сражение.

user uploaded image

Кончилась "маленькая победоносная" 16 ноября. Провинции у Новгорода было решено не забирать. Однако, мы потребовали от них 190 дукат и выплаты репараций.

4 июня кончилась крестьянская война. Нестабильность последних лет подошла к концу!

30 апреля 1465 года был заключен союз с Мекленбургом. В случае войны с Данией, он мог отвлечь на себя их значительные силы.

20 июля 1465 года был заключён союз с Бранденбургом и Люнебургом.

Дания всё ещё удерживать наши национальные территории. Мы не могли этого им позволить. Поэтому, 1 марта 1467 года началась вторая датско-шведская война. (Никто из наших союзничков нас не поддержал.)

19 декабря Швеция оккупировала провинцию Гёнге.

11 февраля был оккупирован Блекинг.

20 мая годазавершилась осада крепости Бехуслен в Норвегии.

25 мая пал и был разорён Лунд. Скания перешла под полный контроль Швеции. Опять.

6 июля года был оккупирована Боргарсюсла, что в Норвегии.

1 сентября началось сражение под Стокгольмом между Норвежскими и Шведскими войсками. Всё кончилось победой Швеции.

(Скрин не успел сделать.)

30 июня пала столица Норвегии, город Осло, что сильно подорвано боевой дух норвежских солдат.

user uploaded image

14 августа пали Братсберг и Агдесиден.

16 августа был взят Агдер.

1 февраля был взят Согн.

3 апреля 1472 года война подошла к концу. По условиям мирного договора, Норвегия отдавали Швеции Емтланд и Бехуслен а также датчане должны были выплатить нам 56 дукат.

Events

Sweden has many dynamic historical events, with two major series for the player to experience.

Missions

Sweden's missions are oriented around dominating her neighbors and forging a Dominium Maris Baltici.

Читайте также: