Factorio speedrun гайд

Обновлено: 05.07.2024

r/factorio - Factorio speedrun guide. How to play fast and easily get "there is no spoon"

I made a beginners guide on how to speedrun Factorio.

Anyone should be able to launch a rocket in under four hours by flowing this step by step description.

Video of me trying to follow my own guide and explaining lots of stuff:

There will be a speedrun race tonight (14/8) at 19.00 CEST to celebrate the 1.0 release, were we all will try to run at the same time. Many of us will stream this on twitch.

Factorio [Первое русскоязычное сообщество]

Factorio [Первое русскоязычное сообщество]

вернуться к странице

Factorio [Первое русскоязычное сообщество]

Factorio [Первое русскоязычное сообщество] запись закреплена

YouTube 2:05:54

Gotyoke's full any% Factorio TAS - 2:05:31

Нравится Показать список оценивших

Сначала старые

3demon Defiro

Это не нейросеть, а записанный человеком скрипт на заранее известной карте

Нравится Показать список оценивших

Евгений Баранов

3demon, а как человек одновременно может при беге строить и трубы и столбы? 39я минута

Нравится Показать список оценивших

3demon Defiro

Покадровый ввод

Нравится Показать список оценивших

Евгений Баранов

3demon, даже страшно представить сколько это времени займет. и сколько попыток при выборе карты и расположения всего. быстрее наверное нейросеть запрограммировать ))

Нравится Показать список оценивших

Олег Галикеев

не человек играет, а человек написал скрипт, который максимально быстро пройдет игру

Нравится Показать список оценивших

Валерий Евдокимов

Олег, TAC это не робот или нейросеть, это программа которая в нужное время нажимает заданные кнопки, которые задаёт человек разделяя игру по кадрам. Так и выходит 60 кадров в секунду по 1 команде. вот тебе и производительность, но ты этого не увидишь имхо 1 команду/кадр из 60 пойди поймай

Нравится Показать список оценивших

Олег Галикеев

я об этом же и говорю

Нравится Показать список оценивших

Иван Алашкевич

Валерий, TAS – Tool Assisted Speedrun – бег на спидах с инстру. Спидран, пройденный и использованием любой программы или, собственно, инструмента для ускорения или упрощения прохождения. Будь то робот, скрипт, нейросеть или автокликер, созданный из 20 коричневых человек, нажимающих на кнопку мыши.

Нравится Показать список оценивших

Влад Коршунов


Влад Коршунов

Нравится Показать список оценивших

3demon Defiro

Без гличей не весело

Нравится Показать список оценивших

Алексей Ступников

Влад, зачем, если тут изи вр? Для тасов это недопустимо

Нравится Показать список оценивших

Денис Портенко


Денис Портенко

Нравится Показать список оценивших

Анатолий А-О

Denis, наиграл 257 часов, ракеты так и не запустил.

Нравится Показать список оценивших

Андрей Васин


Андрей Васин ответил Анатолию

Анатолий, от такой жизы даже слезу пустил. Как же больно.

Нравится Показать список оценивших

Александр Филин


Александр Филин

Денис, хах, больше 300 часов, ракеты не видал ниразу)

Нравится Показать список оценивших

Алексей Мурашко


Алексей Мурашко

Если не потеть особо, то ракета за 15-20 будет. Просто вы не тем заняты

Нравится Показать список оценивших

Антон Ковалёв

Обожаю смотреть, как играют подобные программы.

Нравится Показать список оценивших

Степан Иванов


Степан Иванов

Блин шикарная идея с направленными друг в друга твердотопливными бурилками на угле))) все рациональное просто и изящно)

Нравится Показать список оценивших

Андрей Васин


Андрей Васин

Степан, хах, а ты не знал?) Ну так да, все идеальное просто.

Нравится Показать список оценивших

Владимир Дудкин

Нравится Показать список оценивших

Дмитрий Иванов

Я так понял на разработку несуществующего ИИ денег лохи больше не дают, поэтому теперь его переименовали в нейросеть и ещё лет 20 будут трясти терпил.

Нравится Показать список оценивших

Александр Хаскин


Александр Хаскин

Ты из одноклассников сюда попал или из паблика канала тв3?)

Нравится Показать список оценивших

Алексей Ступников

Дмитрий, никаких нейросетей тут нет, тут обычный скрипт

Нравится Показать список оценивших

Андрей Васин


Андрей Васин

Дмитрий, ИИ состоит из нейросетей.

Нравится Показать список оценивших

Vlad Lukashov


Vlad Lukashov ответил Андрею

Андрей, ИИ ещё не существует.

Нравится Показать список оценивших

Влад Хричёв

Нравится Показать список оценивших

Vlad Lukashov


Vlad Lukashov ответил Владу

это не ИИ от слова совсем

Нравится Показать список оценивших

Влад Хричёв

Нравится Показать список оценивших

Влад Хричёв

Vlad, на счёт теста Тьюринга я ,конечно, не уверен, что уже пройдет. Но тем не менее ИИ в ней есть.

Нравится Показать список оценивших

Vlad Lukashov


Vlad Lukashov ответил Владу

Влад, сейчас каждый второй смартфон имеет функцию распознавания лиц.

Нравится Показать список оценивших

Влад Хричёв

Vlad, там через запятую написано. Искусственный интеллект, распознавание лиц. Эта София отвечает на поставленные вопросы, ответы на которые наперед в нее не запрограммированы. Она обучаема на основе нейронных сетей, поэтому утверждается, что она обладает искусственным интеллектом.

Нравится Показать список оценивших

Vlad Lukashov


Vlad Lukashov ответил Владу

на поставленные вопросы чат боты отвечают уже лет 15 как. Нейронные сети применяются уже 10 лет как, в том числе и для чат ботов. К примеру, у меня такое ощущение что я сейчас с такой общаюсь.

Нравится Показать список оценивших

Влад Хричёв

Vlad, боты отвечают (чаще всего) на определенный список вопросов. Нейронные сети это и есть одна из технологий машинного обучения. Если, снова же, открыть статейку на Вики под названием искусственный интеллект, то там будет список существующих на сегодня систем с искусственным интеллектом. Я не говорю, что системы идеальны и не отличаются поведением от человека, я спорю с утверждением того, что "ИИ не существует". Более того не перехожу на личности и оскорбления.

Нравится Показать список оценивших

Vlad Lukashov


Vlad Lukashov ответил Владу

боты уже давно умеют вычленять контекст и подбирать под него ответ, собирая по имеющейся базе данных. Даже без нейросетей. По поводу остылки на википедию как источник истины. про то, что манагеры называют ИИ, чтобы выбить финансирование. И ещё удивление про переход на личности в конце.

Нравится Показать список оценивших

Влад Хричёв

Нравится Показать список оценивших

Керри Сет

Влад, страшен не тот ИИ который этот тэст пройдёт, а тот кто спецом его завалит..


I hope this helps some newer players find their way to completing a Speedrun in Factorio.

Report Save

I love your calm and careful attitude in this! It’s making me want to give it a try.

Report Save

is there a .pdf or written version available?

Report Save

Some unsolicited advice:

At some point in the post production video process, check the audio levels somehow. If nothing else, after you have uploaded it, listen to a professional YouTube video and then listen to yours.

On my system I can barely hear your voice, but I can tab over to basically any other YouTube video and hear it just fine.

There are probably some video making guides out there that explain in more useful detail how to make sure your viewers will be able to hear your videos properly.


This is based on the sub-two-hour run done by AntiElitz. Headings are based on when he starts the split, not when he finishes it.

Research

Advanced Material Processing

Electric energy distribution 1

Lab efficiency 1

Lab efficiency 2

Inserter item stack size bonus 1

Advanced Material Processing 2

Advanced Electronics 2

Productivity module 2

Laser Turret shooting speed 1

Productivity Module 3

Rocket shooting speed 1

Electric Energy Accumulators 1

Rocket shooting speed 2

Rocket shooting speed 3

Rocket shooting speed 4

Rocket shooting speed 5

POWER I:

Make 1 wooden chest

Set initial miner/furnace on iron, fuel both with 1 wood

collect 5 coal and put in miner/furnace

Collect stone constantly while ensuring everything has coal and build the following:

1 Miner for coal

2 more miners/furnaces for iron

3 more miners for coal

2 miners for stone

3 miners/furnaces for copper

2 more miners/furnaces for iron

Begin making 10 science (collect wood while doing this)

Make some electric miners (all miners from now on will be electric):

FREAKING SCIENCE

Start making some belts, furnaces, miners, inserters.

Make a single-belt setup, coal on one side, iron ore on the other

Make a science lab and start researching automation

iron miners to 9

generators to 4

Make assemblers to speed up manual assembly

2 gear assemblers

1 wire assembler

Make a second iron run:

17 more furnaces

Increase generators to 6

add 2 more assemblers:

switch wire assembler to pipe

add buffer chests (iron) for pipes (2), gears (2), iron (3), and belts (1)

add 3 assemblers pulling from the gear buffer chests making red science

relocate lab and make 2 more placing them next to these assemblers

COPPER

Begin hand building the next power chain:

56 burner inserters

34 generators (2 rows of 20)

11 coal miners to supply

1 coal miner feeding the copper chain

12 miners (remove the burner miners)

GREEN SCIENCE

Setup first green circuit chain between iron/copper, output to chests

36 furnaces to iron chains (18 per side)

+20, 10 to each side of the new iron chain

Upgrade the circuits to blue assemblers, add 2 blue assemblers making gears and inserters (get circuits from one of the buffer chests)

Add a gear assembler that outputs to the copper chain output,

make 8 blue assemblers along this line that make red potions

Red potion output will be buffered with a chest

8 green potion assemblers, output buffered into a chest

Remove existing labs/potion assemblers, make 19 more, put 22 labs along output of red/green science.

STEEL

3 coal miners per side

59 furnaces for iron

59 furnaces for steel

POWER II

8x14 (112) boilers

7x14 (98) burner inserters

14 blue inserters

PLASTIC

16 oil refineries (heavy / light will be discarded with generators)

pumpjacks to keep it moving (5? 10? will depend on your spawn)

Change pumpjack assembler to steel furnaces

RED CIRCUITS

31 steel furnaces

Output this to red belts

41 copper miners

37 steel furnaces

21 blue assemblers making red circuits

22 grey assemblers, 11 circuits, 11 wires

BLUE SCIENCE

Blue Assemblers: Smart Inserter, Fast Inserter, Inserter, Gears

Blue Assemblers: 5 setups of 2 wires feeding 1 circuit

2 Chemical plants (sulfer and sulfuric acid)

4 Chemical plants (Batteries)

20 blue assemblers Blue Science

BLUE CIRCUITS

20 steel furnaces

32 copper miners

38 steel furnaces

Put 1 speed module in each of these:

8 assemblers making blue circuits

8 assemblers making red circuits.

8 assemblers making green circuits

16 assemblers making wires

EXPAND SCIENCE

Add 5 more green science assemblers

Start killing bugs:

300 alien artifacts

Add one more speed module to half the blue circuit production

4 purple science assemblers

add all collected artifacts, but keep 4 artifacts in your inventory (these are for productivity modules later)

You should have something like 87 labs?

SILO RESEARCHED

40 more generators

56 more boilers

1 chem plant making lubricant

4 assemblers making engines Manual fill these from a chest with pipes, gears and steel

4 assemblers making electric engines Manual fill these from a chest with circuits

Chemical plants on all remaining light/heavy generators making light->solid fuel, store in chests

2 assemblers making concrete, store in chests

22 assemblers making speed module 1

44 assemblers making rocket control unit

48 assemblers making rocket fuel

33 assemblers making low density structure. Convert the blue science assemblers to these as well (should be

53 assemblers total). Hand load these with steel, copper, plastic

ROCKET LAUNCHED

Solar panels for satellite: (100 needed)

4 assy machines hand loaded

Accumulators for satellite: (100 needed)

4 assy machines hand loaded

Build the rocket silo

4 productivity mods into silo make 2 beacon with speed modules in range of silo

Hand make satellite and launch rocket.

23 comments 97% Upvoted This thread is archived New comments cannot be posted and votes cannot be cast Sort by: best


Thanks a lot, very much appreciated.

Report Save

Wholesome

Start up automated wall and ammo production as soon as possible. Maybe even turret production. I was spending way too much time putting out fires throughout the game when I should have been focusing on building the factory.

Realize that productivity modules work in the rocket silo. I could have used that to great advantage.

Читайте также: